DSB Tjenestevogne
Vogngruppe 982 0


Nummer Fabrikat År Noter
982 0 001Scandia1907Omlitreret 1983/85 fra DSB Hjælpevogn 1. Hjælpevogn. Gul. Hjemsted Gb. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 43 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988/89. 1989 til DSB Museumstog. Cvk Kh 1989-95. 199x til SJK. Flyttet 1999 fra Gb til Struer. Struer 2001. Byttet 200x med Hjælpevogn 11 til DSB.
982 0 002Scandia1907Omlitreret 1982 fra DSB Hjælpevogn 2. Hjælpevogn. Hjemsted Gb. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 43 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988/89. 1989 til DSB Museumstog. Oph. 1991.
982 0 003Scandia1907Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 3. Hjælpevogn. Hjemsted Korsør. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1986.
982 0 004Scandia1907Omlitreret 1983/85 fra DSB Hjælpevogn 4. Hjælpevogn. Hjemsted Rødby Færge. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 43 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1986. Solgt 1990 til ØSJK som Hjælpevogn 4.
982 0 005
Scandia1907Omlitreret 1982 fra DSB Hjælpevogn 5. Hjælpevogn. Hjemsted Nyborg. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 43 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988. 1988 til Gedser Remise. 19xx til Jernbaneklubben Amagerbanen. 19xx til Jernbanemuseet som Hjælpevogn 5.
982 0 006Scandia1907Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 6. Hjælpevogn. Hjemsted Fredericia. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Odense 1990. Udrangeret 1989/91. Solgt 1991 til DJK (VtV) som Hjælpevogn 6.
982 0 007Scandia1903Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 7. Hjælpevogn. Hjemsted Padborg. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988.
982 0 008Scandia1907Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 8. Hjælpevogn. Hjemsted Padborg. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988/89.
982 0 010
Scandia1903Omlitreret 1983/85 fra DSB Hjælpevogn 10. Hjælpevogn. Hjemsted Aalborg. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 43 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988/89.
982 0 011Scandia1907Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 11. Hjælpevogn. Hjemsted Struer. Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1987/88. Solgt 19xx til HgJK. 199x retur til DSB. Solgt 2001 til Struer Museum som Hjælpevogn 11.
982 0 012Scandia1907Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 12. Hjælpevogn. Hjemsted Gb (Reserve). Bogieakselafstand 2,5 m. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988. Solgt 19xx til HgJK som Hjælpevogn 12.
982 0 013Scandia1940Ombygget 1981 fra ABhl 269. Først omlitreret 1988. Mandskabsvogn for Hjælpevogn 6 og Kørekran 146. Hjemsted Hjælpevogntjenesten Fredericia. Bogieakselafstand 3 m. 100 km/t. Vognvægt 37 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. 1999 til Jernbanemuseet. 2000 til DJK (VtV).
982 0 014Scandia1939Ombygget 1982 fra Bah 072. Mandskabsvogn. Hjemsted Hjælpevognstjenesten Århus. Bogieakselafstand 3 m. 100 km/t. Vognvægt 37 tons. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret og ophugget 1988.
982 0 015Scandia1963Ombygget 1984 fra DSB Bgc 009 . Mandskabsvogn. Hjemsted Gb. Bogieakselafstand 3 m. 100 km/t. Vognvægt 37 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1990 og overdraget til DSB Museumstog. Randers 1992. Vognkasse solgt 1993 til Århus Kommune.
982 0 016
Scandia1950Ombygget 1984 fra DPh 146. Mandskabsvogn. Hjemsted Hjælpevognstjenesten København. Bogieakselafstand 3 m. 100 km/t. Vognvægt 40 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1985/86. Ophugget 1986.
982 0 031
Scandia1927Omlitreret ca 1982 fra DSB Hjælpevogn 101. Bogieakselafstand 2,1 m. Skruebremse. Hjemsted Helsingør. Udrangeret 1985.
982 0 032Scandia1951Ombygget 1983 fra Dh. Togførervogn Odense-Assens. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 34 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1987/88.
982 0 033Scandia1951Ombygget 1983 fra DSB Dh 006. Togførervogn Odense-Assens. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 34 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1984. Solgt 1984 til OHJ til reservedele. Oph. 1988 i Morsø.
982 0 034Scandia1951Ombygget 1983 fra Dh. Togførervogn Odense-Assens. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 34 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1988/94.
982 0 037Scandia1962Ombygget 1990 fra ABg-u 249. Bogieakselafstand 3 m.
982 0 039Scandia1964Ombygget 1993 fra ?. Øvelsesvogn Bedriftsværn Nykøbing Fl. Bogieakselafstand 2,5 m. Vognvægt 37 tons. Skruebremse. GPR trykluftbremse. Udrangeret 1998/02.
982 0 424
Scandia1927Omlitreret 1983/85 fra DSB Specialvogn 424. Værkstedsvogn for Tjenestevogn 982 3 144. Bogieakselafstand 2,1 m. Vognvægt 33 tons. 90 km/t. Skruebremse. GP trykluftbremse. Udrangeret 1988/94.
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
 Læs artiklen 
Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland
Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Vogngruppe 982 0






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen