DSB litra AS
DSB litra AS
(Retur til oversigt)
Som sovevogn: 8 pl I kl og 16 pl II kl. 1928: 12 sovepladser I kl. og 24 sovepladser II kl. Ej anvendt som sovevogn fra 1935. 2 toiletter. Vakuumbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 22 timer. Dampvarmeapparater. Tegningen viser vognen fra sidegangssiden. Den modsatte vognside med sovekupeerne havde mindre tvillingevinduer.

Længde:
19,81 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
8
Egenvægt:
38,7 tons
Bogietapafs.:
13,3 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
 
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AS 281AS 281Scandia1904Vognen henstår i Hellerup remise til brug ved serlige lejligheder (Kongesovevogn - 1910). Svensk-danske varmekoblinger, svenske vakuumkoblinger, svenske slutsignalholdere, trykluftledning samt tyske slutsignalholdere fra 1930. Salonvognsemisen Hellerup 1933. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11547.
DSB AS 282AS 282Scandia1904Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11548.
DSB AS 283AS 283Scandia1904Batterier 1908. Impliceret i Brammingeulykken den 26/7 1913. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11552.
DSB AS 284AS 284Scandia1904Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11549.
DSB AS 285AS 285Scandia1904Batterier 1908. Nødbremsehåndtag fra 1913. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11551.
DSB AS 286AS 286Scandia1905Batterier 1908. Undervogn ombygget 1939 af Cvk Kh til CX 11550.
GDS SM 5

Jernbanebøger

S-Banen 1934-2009
S-Banen 1934-2009
Pris 401,- kr.
 Læs mere 
Hvad er det?
Hvad er det?
Her er en lille samling på 28 jernbanebilleder optaget gennem de seneste 30 år og spørgsmålet er nu, hvad de forestiller? Forhåbentlig kan nogle af Jernbanen.dk´s jernbanekyndige læsere identificere nogle af motiverne.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra AS






Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen