DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
1 I kl. kupe, 3 II kl. kupeer og 5 III kl. kupeer. Bremsekupe med skruebremse. Vakuumledning. Dampvarmeapparater. Olielamper. Elektrisk belysning. Batteriet kan belyse vognen i 8 timer.
Længde:
17,73 m.
Indretning:
Kupévogn
Pladser 1. kl.:
6
Taravægt:
21,4 tons
Bogietapafs.:
12 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
24
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
1,8 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
50
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BA 400 | Scandia | 1891 | Oml. 1893 fra DSB/JF MD 501. Benyttes til befordring af rejsende imellem Fredericia station og havn. Fra 1898 anvendt mellem Frihavnen og Østerport station. Fra 1922 Frihavnen-København H. Flyttet 1925 til Cvk Ar. Fra 1926 udstyret med enkelt-batteri til togbelysning. 1927: De to 2. klasses kupeer nærmest skruebremsen er omdannet til 3. klass. Vognen har derefter 6 pladser på 1. klasse, 8 2. klasse og 70 3. klasse. Vognen må kun køre i tog med indtil 45 km´s hastighed. Taravægt 24,3 tons. Udrangeret 1928. |
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Det militære sidespor ved Næstved
I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.
Læs mere