DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Disse 8 vogne af litra BR var en del af de såkaldte ”lange amerikanere” efter amerikansk forbillede, bygget omkring forrige århundredeskifte hos Scandia. Alle vogne af litra BR blev bygget i 1910 og blev indrettet som kombinerede 1. og 3. klasses vogne for Nord- og Kystbanernes trafik. Den ene 1. klasses kupe havde direkte adgang til et separat toilet. Derfor blev vognene – sammen med salonvognene - anvendt af DSB, når den kongelige familie optog residens i Fredensborg. 1. kl. kupeen nærmest toilettet blev så benævnt som ”Kronekupe”. I den egenskab blev vognene af DSB ansatte benævnt ”Fredensborgvognene”. De kunne dog også køre i stedet for en salonvogn, hvis der kun skulle transporteres en lavere rangerende kongelig person. I tyverne og begyndelsen af trediverne var benyttelsen af vognene som ”Fredensborgvogne” lille og de henstod for det meste sammen med andre salonvogne. I 1930/31 blev alle 8 vogne omdannet til almindelige 2. klasses personvogne type BR (II). Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. 3 toiletter
Længde:
19,2 m.
Indretning:
Midt/side
Pladser 1. kl.:
11
Taravægt:
34,7 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Pladser 3. kl.:
35
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
BR 693 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 693. | |
BR 694 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 694. | |
BR 695 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 695. | |
BR 696 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 696. | |
BR 697 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 697. | |
BR 698 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 698. | |
BR 699 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 699. | |
BR 700 | Scandia | 1910 | Omdannet 1931 til BR 700. |
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.
Læs mere