DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra BR

DSB litra BR (I)
(Retur til oversigt)
Disse 8 vogne af litra BR var en del af de såkaldte ”lange amerikanere” efter amerikansk forbillede, bygget omkring forrige århundredeskifte hos Scandia. Alle vogne af litra BR blev bygget i 1910 og blev indrettet som kombinerede 1. og 3. klasses vogne for Nord- og Kystbanernes trafik. Den ene 1. klasses kupe havde direkte adgang til et separat toilet. Derfor blev vognene – sammen med salonvognene - anvendt af DSB, når den kongelige familie optog residens i Fredensborg. 1. kl. kupeen nærmest toilettet blev så benævnt som ”Kronekupe”. I den egenskab blev vognene af DSB ansatte benævnt ”Fredensborgvognene”. De kunne dog også køre i stedet for en salonvogn, hvis der kun skulle transporteres en lavere rangerende kongelig person. I tyverne og begyndelsen af trediverne var benyttelsen af vognene som ”Fredensborgvogne” lille og de henstod for det meste sammen med andre salonvogne. I 1930/31 blev alle 8 vogne omdannet til almindelige 2. klasses personvogne type BR (II). Vakuumbremse. Skruebremse. Elektrisk belysning. Dampvarmeapparater. 3 toiletter

Længde:
19,2 m.
Indretning:
Midt/side
Pladser 1. kl.:
11
Taravægt:
34,7 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Pladser 3. kl.:
35
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB BR 693BR 693Scandia1910Omdannet 1931 til BR 693.
DSB BR 694BR 694Scandia1910Omdannet 1931 til BR 694.
DSB BR 695BR 695Scandia1910Omdannet 1931 til BR 695.
DSB BR 696BR 696Scandia1910Omdannet 1931 til BR 696.
DSB BR 697BR 697Scandia1910Omdannet 1931 til BR 697.
DSB BR 698BR 698Scandia1910Omdannet 1931 til BR 698.
DSB BR 699BR 699Scandia1910Omdannet 1931 til BR 699.
DSB BR 700BR 700Scandia1910Omdannet 1931 til BR 700.
DSB MO 568
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak