DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Let vogn med mange siddepladser til Københavns nærtrafik. Ungarske hjælpefjedre. Tjenestekupé med skruebremse. Dampopvarmning. Egenbelysning.
Længde:
13,5 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
15,6 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
Antal:
32 stk.
Beklædning:
Teak
Pladser 3. kl.:
60
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CFM 10111 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10111. Omlitreret 1941 til CXM 4501. | |
CFM 10112 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10112. Omlitreret 1941 til CXM 4502. | |
CFM 10113 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10113. Omlitreret 1941 til CXM 4503. | |
CFM 10114 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10114. Beskadiget ved brand 30/1-40 i tog 2314 i Varde. Omlitreret 1941 til CXM 4504. | |
CFM 10115 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10115. Omlitreret 1941 til CXM 4505. | |
CFM 10116 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10116. Omlitreret 1941 til CXM 4506. | |
CFM 10117 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10117. Omlitreret 1941 til CXM 4507. Solgt 1973 til DJK som CXM 4507. | |
CFM 10118 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10118. Omlitreret 1941 til CXM 4508. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) som CXM 4508. | |
CFM 10119 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10119. Brændt 25/3-41 i tog 2951. Omlitreret 1941 til CXM 4509. | |
CFM 10120 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1928 fra CF 10120. Omlitreret 1941 til CXM 4510. | |
CFM 10121 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10121. Omlitreret 1941 til CXM 4511. | |
CFM 10122 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10122. Omlitreret 1941 til CXM 4512. | |
CFM 10123 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10123. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10123. | |
CFM 10124 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10124. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10124. | |
CFM 10125 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10125. Omlitreret 1939 tilbage til CF 10125. Solgt 1990 til DJK (D-maskinegruppen) som CX 4515. | |
CFM 10126 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10126. Omlitreret 1940 tilbage til CF 10126. | |
CFM 10127 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10127. Omlitreret 1941 til CXM 4517. | |
CFM 10128 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10128. Brændt 25/3-41 i Nykøbing Fl. Omlitreret 1941 til CXM 4518. | |
CFM 10129 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10129. Omlitreret 1941 til CXM 4519. | |
CFM 10130 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1929 fra CF 10130. Omlitreret 1941 til CXM 4520. | |
CFM 10131 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10131. Omlitreret 1941 til CXM 4521. | |
CFM 10132 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10132. Omlitreret 1941 til CXM 4522. | |
CFM 10133 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10133. Omlitreret 1941 til CXM 4523. | |
CFM 10134 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10134. Omlitreret 1941 til CXM 4524. | |
CFM 10135 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10135. Omlitreret 1941 til CXM 4525. Ejes af NSJV. | |
CFM 10136 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10136. Omlitreret 1941 til CXM 4526. | |
CFM 10137 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10137. Omlitreret 1941 til CXM 4527. | |
CFM 10138 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10138. Omlitreret 1941 til CXM 4528. Solgt 1973 til DJK. | |
CFM 10139 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10139. Omlitreret 1941 til CXM 4529. | |
CFM 10140 | Scandia | 1923 | Omlitreret 1932 fra CF 10140. Omlitreret 1941 til CXM 4530. | |
CFM 10141 | Scandia | 1914 | Omdannet 1933 af Cvk Kh fra CF 10141. Trykluftbremse og dynamo System Pintsch 24 volt. Pladebeklædt. Omlitreret 1941 til CXM 4531. | |
CFM 10142 | Scandia | 1914 | Omdannet 1933 af Cvk Kh fra CF 10142. Trykluftbremse og dynamo System Pintsch 24 volt. Pladebeklædt. Brændt 26/4-41 i Lille Skensved. Omlitreret 1941 til CXM 4532. |
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde