DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941
Postpakvogn med postgodsrum og jernbanegodsrum. Gavldør og overgangsbro i ene ende. Kan sammenkobles med litra DB og DF til dobbeltpostvogne. Vacuumbremse. Skruebremse i bremsekupe. Dampvarmeapparater. Olielamper. Elektriske lamper i bremsekupe (1913). Toilet.
Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,5 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
DE 1518 | Scandia | 1901 | Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Ombygget 1940 til HA 37009. | |
DE 1519 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1422. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5801. | |
DE 1520 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1423. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1938. | |
DE 1521 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1424. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Omlitreret 1941 til DQ 5802. | |
DE 1522 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1425. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5803. | |
DE 1523 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1426. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Trykluftledning fra 1940. Omlitreret 1941 til DQ 5804. | |
DE 1524 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1427. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1936. | |
DE 1525 | Scandia | 1890 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1428. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1939. | |
DE 1526 | Scandia | 1887 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1429. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1937. | |
DE 1527 | Scandia | 1887 | Oml. 1893 fra DSB/JF DD 1430. Fra 1926 elektrisk belysning og enkeltbatteri. Udrangeret 1935. |
Ingeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde
Signalposten
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest