DSB litra DG
DSB litra DG
(Retur til oversigt)
8 (7,5?) meter postvogn til Gedserruten. Postrum og jernbanegodsrum. Bogier bygget af Breslau. Vacuumbremse. Trykluftbremse. Skruebremse. Nødbremse. Elektrisk belysning. Elektriske akkumulatorer. Batteriet kan belyse vognen i 30 timer. 2 toiletter. Dampvarmeapparater. Kakkelovn i postrum. Kan indlemmes i de prøjsiske Statsbaners Iltog (1916).

Længde:
18 m.
Bogietapafstand:
11 m.
Last:
9 tons
Egenvægt:
33 tons
Bogieakselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
 
Antal:
2 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DG 1411DG 1411Scandia1903Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5291.
DSB DG 1412DG 1412Scandia1903Fra 1927 Westinghouse varmeapparater. Dynamo system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning fra 1932. Højtryksvarmeapparater i bremsekupe fra 1939. Omlitreret 1941 til DG 5292.
ContecRail

Lokomotivfabrikker

Valby Gasværk
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.



 Læs artiklen 

Lokomotivfabrikker

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra DG






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen