DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra DK

DSB litra DK
(Retur til oversigt)
11 meter postvogn. Vacuumbremse. Skruebremse i bremsekupe. Postrum ombygget 1934. Elektriske lamper. Dynamo. Dampvarme. Kakkelovn i postrum. Toilet. Alle vogne havde trykluftbremse i 1939.

Længde:
13,37 m.
Bogietapafstand:
7,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
25,5 tons
Bogieakselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
 
Antal:
17 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DK 1984DK 1984Scandia1922Fra 1923 trykluftbremse, svensk-dansk varmekoblingshane, svenske vacuumkoblinger og svenske slutsignalholdere. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5301.
DSB DK 1985DK 1985Scandia1922Fra 1923 trykluftbremse, svensk-dansk varmekoblingshane, svenske vacuumkoblinger og svenske slutsignalholdere. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5302.
DSB DK 1986DK 1986Scandia1922Trykluftbremse fra 1934. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5303.
DSB DK 1987DK 1987Scandia1922Trykluftbremse fra 1934. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5304.
DSB DK 1988DK 1988Scandia1922Trykluftledning fra 1935. Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Omlitreret 1941 til DH 5305.
DSB DK 1989DK 1989Scandia1915Trykluftledning fra 1935. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5306.
DSB DK 1990DK 1990Scandia1915Trykluftledning fra 1935. Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5307.
DSB DK 1991DK 1991Scandia1915Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5308.
DSB DK 1992DK 1992Scandia1915Dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5309.
DSB DK 1993DK 1993Scandia1915Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1936. Beskadiget ved brand 28/3-40 i tog 306 ved Esbjerg. Omlitreret 1941 til DH 5310.
DSB DK 1994DK 1994Scandia1915Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1939. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5311.
DSB DK 1995DK 1995Scandia1915Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5312.
DSB DK 1996DK 1996Scandia1915Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1938. Trykluftbremse fra 1938. Omlitreret 1941 til DH 5313.
DSB DK 1997DK 1997Scandia1915Indvendige skydedøre, lavtryksvarmeapparater system Pintsch samt dynamo system Pintsch 24 Volt fra 1937. Omlitreret 1941 til DH 5314.
DSB DK 1998DK 1998Scandia1915Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5315.
DSB DK 1999DK 1999Scandia1915Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Beskadiget ved brand 11/2-40 i Tog 949 Padborg-Fredericia. Omlitreret 1941 til DH 5316.
DSB DK 2000DK 2000Scandia1915Fra 1923 trykluftbremse og tyske slutsignalholdere. Indvendige skydedøre og lavtryksvarmeapparater fra 1938. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning fra 1939. Omlitreret 1941 til DH 5317.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak