DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra ED

DSB litra ED (III)
(Retur til oversigt)
Rejsegodsvogn med toldgodsrum, jernbanegodsrum og bremserum med skruebremse. Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Længde:
8,23 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,2 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
27 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB ED 1630ED 1630Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1630. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1939.
DSB ED 1631ED 1631Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1631. Udrangeret 1939. Ombygget 1940 til HA 37007.
DSB ED 1632ED 1632Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1632. Elektriske lamper fra 1913. Omlitreret 1941 til EG 6551.
DSB ED 1633ED 1633Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1633. Udrangeret 1935.
DSB ED 1634ED 1634Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1634. Udrangeret 1908 efter uheld i Bjerregrav 22/1-08.
DSB ED 1635ED 1635Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1635. Elektriske lamper fra 1914. Omlitreret 1941 til EG 6552.
DSB ED 1636ED 1636Scandia1886Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1636. Udrangeret 1932.
DSB ED 1637ED 1637Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1637. Udrangeret 1936.
DSB ED 1638ED 1638Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1638. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1937.
DSB ED 1639ED 1639Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1639. Udrangeret 1936.
DSB ED 1640ED 1640Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1640. Udrangeret 1936.
DSB ED 1641ED 1641Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1641. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1939.
DSB ED 1642ED 1642Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1642. Udrangeret 1937. Vognkasse sendt til Tjæreborg januar 1938.
DSB ED 1643ED 1643Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1643. Udrangeret 1909.
DSB ED 1644ED 1644Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1644. Udrangeret 1939.
DSB ED 1645ED 1645Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1645. Elektriske lamper fra 1913. Toldgodsrum Ombygget 1927 til brug for Postvæsenet. Brevkasseåbning fra 1927. Dobbeltbatterier til togbelysning fra 1927. Udrangeret 1937.
DSB ED 1646ED 1646Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1646. Toldgodsrum Ombygget 1927 til brug for Postvæsenet. Brevkasseåbning fra 1927. Trykluftledning fra 1927. Dobbeltbatterier til togbelysning fra 1928. Omlitreret 1941 til EG 6553.
DSB ED 1647ED 1647Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1647. Udrangeret 1935.
DSB ED 1648ED 1648Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1648. Udrangeret 1935.
DSB ED 1649ED 1649Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1649. Elektriske lamper fra 1913. Postrum fra 1921. Udrangeret 1939.
DSB ED 1650ED 1650Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1650. Postrum fra 1924. Brevkasseåbning fra 1926. Omlitreret 1941 til EG 6554.
DSB ED 1651ED 1651Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1651. Postrum fra 1924. Trykluftledning og nødbremse fra 1932. Fra 1938 var toldgodsrummet ikke mere indrettet til brug for Postvæsenet. Omlitreret 1941 til EG 6555.
DSB ED 1652ED 1652Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1652. Elektriske lamper fra 1913. Postrum fra 1924. Brevkasseåbning fra 1926. Trykluftledning fra 1927. Udrangeret 1932.
DSB ED 1653ED 1653Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1653. Toldgodsrum Ombygget 1927 til brug for Postvæsenet. Brevkasseåbning fra 1927. Dobbeltbatteri til togbelysning fra 1928. Trykluftledning fra 1928. Udrangeret 1932.
DSB ED 1654ED 1654Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1654. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1931. Ophugget 1931 på Cvk Kh.
DSB ED 1655ED 1655Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1655. Elektriske lamper fra 1913. Fra 1935: "Kun til Ambulant Pakhus på Vedde Station". Udrangeret 1938.
DSB ED 1656ED 1656Scandia1888Oml. 1893 fra DSB/JF ED 1656. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1938.
Svenska-lok
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak