DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1893 - 1941

DSB litra EE

DSB litra EE (I)
(Retur til oversigt)
Rejsegodsvogn med jernbanegodsrum og bremserum med skruebremse. Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Længde:
8,23 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
9,2 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
10 stk.
 
   

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB EE 1678EE 1678Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1691. Elektriske lamper fra 1914. Udrangeret 1931.
DSB EE 1679EE 1679Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1692. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1937.
DSB EE 1680EE 1680Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1693. Elektriske lamper fra 1914. Udrangeret 1936.
DSB EE 1681EE 1681Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1694. Udrangeret 1935.
DSB EE 1682EE 1682Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1695. Elektriske lamper fra 1913. Omlitreret 1941 til EJ 6901.
DSB EE 1683EE 1683Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1696. Udrangeret 1933.
DSB EE 1684EE 1684Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1697. Udrangeret 1933.
DSB EE 1685EE 1685Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1698. Elektriske lamper fra 1914. Udrangeret 1938.
DSB EE 1686EE 1686Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1699. Omlitreret 1941 til EJ 6902.
DSB EE 1687EE 1687Scandia1887Oml. 1893 fra DSB/JF EF 1700. Elektriske lamper fra 1913. Udrangeret 1939. Ombygget 1940 til HA 37008.
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift
Siemens Desiro / DSB litra MQ indsættes i drift

Læs i denne artikel om forhistorien, bygningen, godkendelsen og ibrugtagningen af nye Siemens Desiro togsæt til DSB i 2002. Tekst og billeder er af DSB´s projektleder for litra MQ Hans Werner Hansen.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak