DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra 1945 system Thrige-Dick. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Elektriske varmeapparater (1000 V.). Svenske elektriske varmekoblinger. 2 toiletter. Pladsnumre.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
18
Taravægt:
44 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
5 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AU 161 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1962 fra AU 251. Ombygget 1966 til BU 3702. Ejes af NSJV. | |
AU 162 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1962 fra AU 252. Ombygget 1965 til BU 3703. | |
AU 163 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1962 fra AU 253. Ombygget 1966 af Cvk Ar til BU 3704. Solgt 1983 til DJK (VtV). | |
AU 164 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1962 fra AU 254. Ombygget 1964 til BU 2101. | |
AU 165 | Scandia | 1932 | Omlitreret 1962 fra AU 255. Ombygget 1964 til BU 2102. | |
AU 251 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra AU 401. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 161. 1986 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1989-90. I drift 1989-90. Randers 1992-99. I drift 1998-99. | |
AU 252 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra AU 402. Beskadiget 25/1-42 ved uheld nord for Gedser. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 162. Udrangeret 1976 og overdraget til Jernbanemuseet som AU 252. Odense 1977. Cvk Kh 1989-2005. I drift 1990-92 og 2000-05. Malet beige/brun 2005. | |
AU 253 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra AU 403. RIC-mærket 1948-57. Elvarme fjernet 1956. Omlitreret 1962 til AU 163. Solgt 1983 til DJK (D-mask.). I drift 1984-98. 1998 til DJK (VtV). I drift 1999 og 04-07. Bramming 2000-02. Cvk Kh 2007. Bramming 2008. I drift 2008. | |
AU 254 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra AU 404. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 164. | |
AU 255 | Scandia | 1932 | Oml. 1941 fra AU 405. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1962 til AU 165. |
Gørlev Sukkerfabrik
I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.
Læs mere