DSB litra CA
DSB litra CA
(Retur til oversigt)
2 wc. Trykluftbremse fra 1941. Dynamoanlæg system Thrige-Dick 24 volt fra 1945. 1026-32:tara:43,5.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
42,2 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
68
Antal:
32 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CA 1001CA 1001Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1001. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1960/62 til CA 1241.
DSB CA 1002CA 1002Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1002. RIC-mærket 1948-57. Omlitreret 1960/62 til CA 1242.
DSB CA 1003CA 1003Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1003. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1960/62 til CA 1252.
DSB CA 1004CA 1004Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1004. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1960/62 til CA 1253.
DSB CA 1005CA 1005Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1005. Beskadiget 7/1-45 ved allieret flyangreb ved Aarup. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1960/62 til CA 1254.
DSB CA 1006CA 1006Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1006. RIC-mærket 1948-53. Ombygget 1961 til CAE 1272.
DSB CA 1007CA 1007Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1007. RIC-mærket fra 1948. Omlitreret 1960/62 til CA 1255.
DSB CA 1008CA 1008Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1008. RIC-mærket 1948-53. Beskadiget 24/2-45 ved Schalburgtage nord for Hobro. Omlitreret 1960/62 til CA 1256.
DSB CA 1009CA 1009Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1009. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1960/62 til CA 1257.
DSB CA 1010CA 1010Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1010. RIC-mærket fra 1948. Ombygget 1951 til CAR 1041.
DSB CA 1011CA 1011Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1011. RIC-mærket fra 1948. Ombygget 1953 til CAR 1047.
DSB CA 1012CA 1012Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1012. RIC-mærket 1948-53. Beskadiget 29/1-45 ved sabotage Hjulby-Ullerslev. Ombygget 1961 til CAE 1273.
DSB CA 1013CA 1013Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1013. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1953 til CAR 1048.
DSB CA 1014CA 1014Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1014. RIC-mærket 1950-53. Ombygget 1961 til CAE 1274.
DSB CA 1015CA 1015Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1015. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1951 til CAR 1042.
DSB CA 1016CA 1016Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1016. RIC-mærket 1950-53. Omlitreret 1960/62 til CA 1258.
DSB CA 1017CA 1017Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1017. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1951 til CAR 1043.
DSB CA 1018CA 1018Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1018. Beskadiget 7/1-45 ved allieret luftangreb ved Aarup. RIC-mærket 1950-53. Beskadiget i det sydlige udland (2 hjulsæt og trykluftbremsen) konstateret i Padborg 6/10-51. Vognen sendt til Cvk Ar. Omlitreret 1960/62 til CA 1259.
DSB CA 1019CA 1019Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1010. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1953 til CAR 1049.
DSB CA 1020CA 1020Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1020. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1951 til CAR 1044.
DSB CA 1021CA 1021Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1021. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1951 til CAR 1045.
DSB CA 1022CA 1022Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1022. RIC-mærket fra 1950. Ombygget 1951 til CAR 1046.
DSB CA 1023CA 1023Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1023. RIC-mærket fra 1948. Ombygget 1956 til CAE 1033.
DSB CA 1024CA 1024Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1024. RIC-mærket fra 1948. Ombygget 1956 til CAE 1034.
DSB CA 1025CA 1025Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1025. Udstillet 1947 på Østerport station. RIC-mærket fra 1948. Dynamoanlæg system Thrige-Dick fra 1952. Ombygget 1956 til CAE 1035.
DSB CA 1026CA 1026Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1026. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1243.
DSB CA 1027CA 1027Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1027. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1244.
DSB CA 1028CA 1028Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1028. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1245.
DSB CA 1029CA 1029Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1029. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1246.
DSB CA 1030CA 1030Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1030. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1247.
DSB CA 1031CA 1031Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1031. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1248.
DSB CA 1032CA 1032Scandia1932Oml. 1941 fra CR 1032. RIC-mærket 1948-59. El-varme 1950-59. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Omlitreret 1960/62 til CA 1249.
DSB CA 1241CA 1241Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1001. Ombygget 1965 til CAE 1270.
DSB CA 1242CA 1242Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1002. Ombygget 1964 til CAE 1267.
DSB CA 1243CA 1243Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1026. Ombygget 1964 til CAE 1266.
DSB CA 1244CA 1244Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1027. Ombygget 1965 til CAE 1260.
DSB CA 1245CA 1245Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1028. Ombygget 1964 til CAE 1265.
DSB CA 1246CA 1246Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1029. Ombygget 1963 til CAE 1264.
DSB CA 1247CA 1247Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1030. Ombygget 1964 til CAE 1268.
DSB CA 1248CA 1248Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1031. Ombygget 1965 til CAE 1271.
DSB CA 1249CA 1249Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1032. Ombygget 1964 til CAE 1269.
DSB CA 1252CA 1252Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1003. Ombygget 1963 til CAE 1275.
DSB CA 1253CA 1253Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1004. Ombygget 1963 til CAE 1276.
DSB CA 1254CA 1254Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1005. Ombygget 1966 til CAE 1277.
DSB CA 1255CA 1255Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1007. Ombygget 1963 til CAR 1290.
DSB CA 1256CA 1256Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1008. Ombygget 1965 til CAE 1278.
DSB CA 1257CA 1257Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1009. Ombygget 1965 til CAE 1279.
DSB CA 1258CA 1258Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1016. Ombygget 1966 til CAE 1280.
DSB CA 1259CA 1259Scandia1932Omlitreret 1960/62 fra CA 1018. Ombygget 1965 til CAE 1259.

Brammingeulykken
Brammingeulykken
Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra CA






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen