DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra 1945 system Thrige-Dick. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. Pladsnumre.
Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
35,2 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
9
Pladser 2. kl.:
72
Antal:
8 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CB 1101 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1033. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Brummerledning fjernet 1952. Omlitreret 1957 til CB 1301. 1986 til Jernbanemuseet. Istandsat 1987. Cvk Kh 1989-90. Randers 1992-93. Cvk Kh 1994-2013. Ophugget 2013 på Cvk Kh af DK Multiservice ApS. | |
CB 1102 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1034. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Omlitreret 1957 til CB 1302. | |
CB 1103 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1035. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Omlitreret 1957 til CB 1303. | |
CB 1104 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1036. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Omlitreret 1957 til CB 1304. | |
CB 1105 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1037. A+B styreledning fra 1947. Omlitreret 1957 til CB 1305. | |
CB 1106 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1038. Omlitreret 1957 til CB 1306. | |
CB 1107 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1039. Omlitreret 1957 til CB 1307. | |
CB 1108 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra CRL 1040. Omlitreret 1957 til CB 1308. | |
CB 1301 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1101. A+B styreledning. Omlitreret 1967 til Cb 301. | |
CB 1302 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1102. A+B styreledning. Omlitreret 1967 til Cb 302. | |
CB 1303 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1103. A+B styreledning. Omlitreret 1967 til Cb 303. | |
CB 1304 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1104. A+B styreledning. Omlitreret 1967 til Cb 304. | |
CB 1305 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1105. A+B styreledning. Omlitreret 1967 til Cb 305. | |
CB 1306 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1106. Omlitreret 1967 til Cb 306. | |
CB 1307 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1107. Omlitreret 1967 til Cb 307. | |
CB 1308 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1957 fra CB 1108. Omlitreret 1967 til Cb 308. |
Højbygaard Sukkerfabrik
Sukkerfabrikken Lolland blev opført i Holeby i 1872. På grund af uheld og en ringe økonomi, gik fabrikken konkurs i 1877 og genopstod med nye ejere som Højbygaard Sukkerfabrik. Her er historien og billederne fra fabrikken med de mange smalsporslokomotiver.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest