DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CM

DSB litra CM (X)
(Retur til oversigt)
Vakuumbremse. Skruebremse. 2 toiletter. 2206-2207, 2210: Tara ca 37.200 kg. 2208-09, 2211, 2241-2245: Tara ca 35.900 kg. 2212-2214: Tara ca 34.100 kg. 2215, 2216, 2220, 2222-2233: Tara ca 37.800 kg. 2217-2219, 2221: Tara ca 35.500 kg.

Længde:
19,8 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
13,6 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
64
Antal:
33 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CM 2206CM 2206Scandia1911Oml. 1941 fra CM 10884. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2879.
DSB CM 2207CM 2207Scandia1911Oml. 1941 fra CM 10885. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1950 til CP 3237.
DSB CM 2208CM 2208Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 381. Trykluftbremse fra 1943. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3210.
DSB CM 2208CM 2208Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10886. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1942 af Cvk Ar til CP 2843.
DSB CM 2209CM 2209Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10887. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1943 af Cvk Ar til CP 2871.
DSB CM 2210CM 2210Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10888. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Indgået 19/6-47 til Cvk Kh med utæt tagrytter og vandbeholder. Ombygget 1948 af Cvk Kh til CP 3206. Bogier til CLE 1691.
DSB CM 2211CM 2211Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10889. Trykluftbremse fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1946 af Cvk Ar til CP 2895.
DSB CM 2212CM 2212Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10890. Trykluftbremse fra 1943. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1947 til CP 2889.
DSB CM 2213CM 2213Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10891. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3209. Bogier til CL 1569.
DSB CM 2214CM 2214Scandia1912Oml. 1941 fra CM 10892. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3242.
DSB CM 2215CM 2215Scandia1915Ombygget 1942 fra BP 357. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 1956.
DSB CM 2216CM 2216Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 360. Trykluftbremse. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1942. Dynamoanlæg system Pintsch fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3216. Bogier til CLE 1689.
DSB CM 2217CM 2217Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 361. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2881.
DSB CM 2218CM 2218Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 362. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1947 af Cvk Kh til CP 2899.
DSB CM 2219CM 2219Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 363. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1953 af Cvk Ar til CP 3253.
DSB CM 2220CM 2220Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 364. Trykluftbremse. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1942. Dynamoanlæg system Pintsch fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 30/4-58.
DSB CM 2221CM 2221Scandia1915Omdannet 1942 fra BP 365. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1946 system Pintsch. Ombygget 1953 af Cvk Ar til CP 3257.
DSB CM 2222CM 2222Scandia1911Oml. 1941 fra CM 11199. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2877.
DSB CM 2223CM 2223Scandia1910Omdannet 1942 fra BP 351. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3217. Bogier til CLE 1688.
DSB CM 2224CM 2224Scandia1910Omdannet 1942 fra BP 352. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udlejet 1944 til den tyske værnemagt som vagtlokale i Århus. Ombygget 1947 af Cvk Ar til CP 2897.
DSB CM 2225CM 2225Scandia1910Omdannet 1942 fra BP 353. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1944. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3248.
DSB CM 2226CM 2226Scandia1910Omdannet 1942 fra BP 354. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3218. Bogier til CL 1576.
DSB CM 2227CM 2227Scandia1910Oml. 1941 fra CM 11195. Trykluftbremse fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3220. Bogier til CL 1578.
DSB CM 2228CM 2228Scandia1910Oml. 1941 fra CM 11196. Trykluftbremse fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3212. Bogier til CL 1560.
DSB CM 2229CM 2229Scandia1911Omdannet 1942 fra BP 349. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1945 af Cvk Ar til CP 2882.
DSB CM 2230CM 2230Scandia1911Omdannet 1942 fra BP 350. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1944. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1944. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Indgået 20/5-47 til Cvk Kh i dårlig stand. Ombygget 1947 af Cvk Ar til CP 3205. Bogier til CL 1561.
DSB CM 2231CM 2231Scandia1910Oml. 1941 fra CM 11193. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3240.
DSB CM 2232CM 2232Scandia1910Oml. 1941 fra CM 11194. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 1957. Ophugget ca. 1958 på Cvk Ar.
DSB CM 2233CM 2233Scandia1911Oml. 1941 fra CM 11197. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1955. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1955. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1948 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1963.
DSB CM 2241CM 2241Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 382. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3214.
DSB CM 2242CM 2242Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 383. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1947 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1957.
DSB CM 2243CM 2243Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 384. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Udtaget af drift 17/10-47. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3207. Bogier til CLE 1690.
DSB CM 2244CM 2244Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 385. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3222. Bogier til CL 1581.
DSB CM 2245CM 2245Scandia1912Omdannet 1943 fra BP 386. Trykluftbremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3243.

Jernbanebøger

Kalvehavebanen på cykel

Kalvehavebanen på cykel. Pris 130 kr.

Læs mere

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak