DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CMK

DSB litra CMK (I)
(Retur til oversigt)
Vakuumbremse. Skruebremse. Toilet. Stor varmekedel. 2448-2451, 2464, 2479-2485: Tara ca 37.700 kg. Øvrige vogne: Tara ca 40.700 kg.

Længde:
18,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
 
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
56
Antal:
52 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CMK 2448CMK 2448Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11002. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Omdannet 1947. Udrangeret 1958.
DSB CMK 2449CMK 2449Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11003. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Højtryksvarmeapparater. Udrangeret 1956.
DSB CMK 2450CMK 2450Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11004. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1943 af Cvk Ar til CP 2860.
DSB CMK 2451CMK 2451Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11005. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3239.
DSB CMK 2452CMK 2452Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11008. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1949 af Cvk Ar til CP 3211. Bogier til CL 1558.
DSB CMK 2453CMK 2453Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11013. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2883.
DSB CMK 2454CMK 2454Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11014. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1944 af Cvk Ar til CP 2884.
DSB CMK 2455CMK 2455Scandia1908Oml. 1941 fra CN 11018. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1942 til CP 2853.
DSB CMK 2456CMK 2456Scandia1909Oml. 1941 fra CN 11022. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1943 til CP 2856.
DSB CMK 2457CMK 2457Scandia1909Oml. 1941 fra CN 11024. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1943 til CP 2861.
DSB CMK 2458CMK 2458Scandia1909Oml. 1941 fra CN 11026. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1942 til CP 2854.
DSB CMK 2459CMK 2459Scandia1909Oml. 1941 fra CN 11033. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1953 system Weilbach & Cohn. Ombygget 1958 til CMT 2465.
DSB CMK 2460CMK 2460Scandia1909Oml. 1941 fra CN 11034. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1946 system Pintsch. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3251.
DSB CMK 2461CMK 2461Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11035. Dobbeltbatterier fjernet 1946. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1950 til CP 3235.
DSB CMK 2462CMK 2462Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11036. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1953 af Cvk Ar til CP 3256.
DSB CMK 2463CMK 2463Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11037. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1945. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1958 til CMT 2461.
DSB CMK 2464CMK 2464Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11038. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledninger, brummerledning, pladsnumre mv. Udstyr fjernet igen 1949. Trykknapper til brummerledning 1948-49. Udrangeret 1958.
DSB CMK 2465CMK 2465Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11039. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Bogier anvendt 1952 af Cvk Ar til CP 3254.
DSB CMK 2466CMK 2466Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11041. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledninger, brummerledning, pladsnumre mv. Brummerknapper fra 1948. Brummerledning fjernet 1951. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3246.
DSB CMK 2467CMK 2467Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11042. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1954 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1958.
DSB CMK 2468CMK 2468Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11043. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1945. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1950 af Cvk Ar til CP 3228.
DSB CMK 2469CMK 2469Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11046. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Bogier anvendt 1952 af Cvk Ar til CP 3247.
DSB CMK 2470CMK 2470Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11048. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1943 af Cvk Ar til CP 2857.
DSB CMK 2471CMK 2471Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11051. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1946 til CP 2886.
DSB CMK 2472CMK 2472Scandia1910Oml. 1941 fra CN 11052. Trykluftbremse fra 1942. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1944 af Cvk Ar til CP 2885.
DSB CMK 2473CMK 2473Scandia1911Oml. 1941 fra CN 11054. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Beskadiget 20/4-45 ved sabotage i Struer. Bogier anvendt 1946 af Cvk Ar til CP 2887.
DSB CMK 2474CMK 2474Scandia1911Oml. 1941 fra CN 11057. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3213. Bogier til CL 1567.
DSB CMK 2475CMK 2475Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11058. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1947 af Cvk Ar til CP 2888.
DSB CMK 2476CMK 2476Scandia1911Oml. 1941 fra CN 11059. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1949 til CMK 2476.
DSB CMK 2477CMK 2477Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11060. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Brændt 26/10-41 i Gedser. Bogier anvendt 1943 til CP 2858.
DSB CMK 2478CMK 2478Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11062. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1942 af Cvk Ar til CP 2851.
DSB CMK 2479CMK 2479Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11063. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1945. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1945. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledninger, brummerledning, pladsnummerering mv. Udstyr fjernet igen 1949. Trykknapper til brummerledning 1948-49. Ombygget 1958 til CMT 2462.
DSB CMK 2480CMK 2480Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11064. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1942. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1949 til CMK 2475.
DSB CMK 2481CMK 2481Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11065. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1942 til CP 2852.
DSB CMK 2482CMK 2482Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11066. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1944 til CP 2859.
DSB CMK 2483CMK 2483Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11067. Trykluftbremse fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1947 af Cvk Kh til CP 2898.
DSB CMK 2484CMK 2484Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11068. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledninger, brummerledning, pladsnumre mv. Trykknapper til brummerledning fra 1948. Ombygget 1949 til CMK 2477.
DSB CMK 2485CMK 2485Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11069. Trykluftbremse fra 1942. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1942. Højtryksvarmeapparater. Ombygget 1949 til CMK 2478.
DSB CMK 2486CMK 2486Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11070. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1946. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1946. Højtryksvarmeapparater, fra 1947 lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 1952 af Cvk Ar til CP 3255.
DSB CMK 2487CMK 2487Scandia1913Oml. 1941 fra CN 11072. Dobbeltbatterier til togbelysning. Højtryksvarmeapparater. Bogier anvendt 1950 af Cvk Ar til CP 3229. Bogier til CL 1575.
DSB CMK 2488CMK 2488Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11073. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Bogier anvendt 1942 til CP 2855.
DSB CMK 2489CMK 2489Scandia1912Oml. 1941 fra CN 11074. Trykluftbremse fra 1942. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1948 af Cvk Ar til CP 3201. Bogier til CL 1557.
DSB CMK 2490CMK 2490Scandia1915Oml. 1941 fra CN 11075. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Bogier anvendt 1948 af Cvk Ar til CP 3202. Bogier til CL 1566.
DSB CMK 2491CMK 2491Scandia1915Oml. 1941 fra CN 11076. Trykluftbremse fra 1943. Dobbeltbatterier til togbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1951 af Cvk Ar til CP 3241.
DSB CMK 2492CMK 2492Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11077. Teaktræsbeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1954 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 1960.
DSB CMK 2493CMK 2493Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11078. Teaktræsbeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1947 system Pintsch. Udrangeret 1964.
DSB CMK 2494CMK 2494Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11079. Teaktræsbeklædt. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1954. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1954. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1952 system Pintsch. Udrangeret 14/1-65.
DSB CMK 2495CMK 2495Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11080. Teaktræsbeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Beskadiget 14/2-45 ved allieret luftangreb i Århus. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1948 system Weilbach & Cohn. Udrangeret 13/10-67.
DSB CMK 2496CMK 2496Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11081. Teaktræsbeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Udrangeret 13/10-67.
DSB CMK 2497CMK 2497Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11082. Teaktræsbeklædt. Trykluftbremse fra 1944. Dynamoanlæg system system Pintsch 24 Volt 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1953 system Weilbach & Cohn. Ombygget 1958 til CMT 2468.
DSB CMK 2498CMK 2498Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11083. Teaktræsbeklædt. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1947. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1947. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse, fra 1950 system Weilbach & Cohn. Ombygget 1958 til CMT 2469.
DSB CMK 2499CMK 2499Scandia1924Oml. 1941 fra CN 11084. Teaktræsbeklædt. Brandskadet 10/7-45 i Vejle Nord. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1953. Dobbeltbatterier til togbelysning, fjernet 1953. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Ombygget 1958 til CMT 2470.
ContecRailBillige jernbane T-shirts

Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak