DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CMT

DSB litra CMT (I)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Toilet. Stor varmekedel (suspenderet).

Længde:
18,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
40,7 tons
Bogietapafs.:
12,5 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
56
Antal:
6 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Træ
Hastighed:
 

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CMT 2461CMT 2461Scandia1910Ombygget 1958 fra CMK 2463. Pladebeklædt. Udrangeret 21/1-59. Bogier til CL.
DSB CMT 2462CMT 2462Scandia1912Ombygget 1958 fra CMK 2479. Pladebeklædt. Udrangeret 21/1-59. Bogier til CL.
DSB CMT 2465CMT 2465Scandia1908Ombygget 1958 fra CMK 2459. Udrangeret 1963.
DSB CMT 2468CMT 2468Scandia1924Ombygget 1958 fra CMK 2497. Udrangeret 7/10-65.
DSB CMT 2469CMT 2469Scandia1924Ombygget 1958 fra CMK 2498. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 9/8-62.
DSB CMT 2470CMT 2470Scandia1924Ombygget 1958 fra CMK 2499. Udrangeret 1963.
Indsend billeder
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak