DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Højtryksvarmeapparater. Fra ca 1944 lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. 2522 og 2526: Tara 31,3 tons.
Længde:
19,38 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
30,7 tons
Bogietapafs.:
13 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
80
Antal:
9 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CO 2505 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra CL 735. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Udrangeret 4/3-66. | |
CO 2506 | Scandia | 1902 | Ombygget 1944 fra CO 2506. Knust 11/6-66 ved Klarskov-ulykken. Udrangeret 20/6-66. | |
CO 2507 | Scandia | 1902 | Ombygget 1944 fra CO 2507. Udrangeret 18/9-67. | |
CO 2510 | Scandia | 1902 | Oml. 1941 fra CL 740. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1941. Udrangeret 1966. | |
CO 2515 | Scandia | 1910 | Ombygget 1944 fra CO 2515. Udrangeret 10/2-67. | |
CO 2522 | Scandia | 1902 | Ombygget 1942 fra CO 2522. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 9/11-66. | |
CO 2523 | Scandia | 1902 | Ombygget 1944 fra CO 2523. Udrangeret 18/9-67. | |
CO 2525 | Scandia | 1905 | Ombygget 1944 fra CO 2525. Udrangeret 18/9-67. Solgt 1967 til HFHJ CO 2525. | |
CO 2526 | Scandia | 1902 | Ombygget 1942 fra CO 2526. Trykluftbremse fra 1943. Udflugtsvogn fra før 1965. Udrangeret 2/10-68. |
Jernbanebøger
Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.
Læs mereIngeniøren
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Erindringer fra stationen i Grindsted
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
Læs mere