DSB litra CPL
DSB litra CPL
(Retur til oversigt)
Litra CPL opstod i 1964, og omfattede de CP-vogne, der havde kabler til brug for styrevognstog oprangeret med MO som trækkraft og CPS, CRS og CLS som styrevogn. Vognene svarede i udstyr i øvrigt til CP-vognene, og kunne da også benyttes i flæng med disse (og blev det). Alle 7 vogne var oprindeligt ombygget fra CMK-vogne, og var på papiret helt ens i hovedmålene. Vognene blev benyttet til ca. 1971, da brugen af CPS ophørte. Allerede i 1969 var to af vognene dog solgt til Lollandsbanen, og eksisterede her indtil midten af 1970'erne, da de indkøbte CP-vogne blev erstattet af brugte CL-vogne. Én af vognene (CPL 3255) henstod i Fredericia så sent som i 1980, og blev solgt til Dansk Jernbaneklub, der senere overlod den til Jernbanemuseet. Denne vogn eksisterer fortsat, men har stærkt medtagne vognsider, hvorfor et større restaureringsarbejde skal til før den er i præsentabel stand.
(UTJ)


Længde:
17,81 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
 
Bogietapafs.:
11,62 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
74
Antal:
7 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CPL 3241CPL 3241Scandia1915Omlitreret 1964 fra CP 3241. Udrangeret 1972.
DSB CPL 3246CPL 3246Scandia1910Omlitreret 1964 fra CP 3246. Udrangeret 11/2-69. Solgt 1969 til LJ P 74.
DSB CPL 3247CPL 3247Scandia1910Omlitreret 1964 fra CP 3247. Udrangeret 21/8-72. Ophugget 1976.
DSB CPL 3251CPL 3251Scandia1909Omlitreret 1964 fra CP 3251. Udrangeret 1972.
DSB CPL 3254CPL 3254Scandia1910Omlitreret 1964 fra CP 3254. Udrangeret 5/5-72.
DSB CPL 3255CPL 3255Scandia1912Omlitreret 1964 fra CP 3255. Udrangeret 21/8-72. Solgt 1980 til DJK (D-mask.). Århus 1981. 1990 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1992-99. Næstved 2007-2017. 2017 til Randers.
DSB CPL 3256CPL 3256Scandia1910Omlitreret 1964 fra CP 3256. Solgt 1969 til LJ P 75.
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra CPL






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen