DSB litra CPS
DSB litra CPS
(Retur til oversigt)
Litra CPS opstod i 1956 som en ombygning af fire CP-vogne. Man udvalgte fire vogne der oprindelig var ombygget fra CMK-vogne, og da man ikke omnummerede vognene, blev der ikke tale om "egen" nummerserie. Ombygningen var forholds enkel, idet man byggede endeperronen modsat tjenestekupéenden om til førerrum, men i øvrigt lod vognene forblive uændrede. På undervognen blev der monteret sneplove, der samtidig fungerede som banerømmere i de snefrie perioder. På grund af sandingssystemet og andet, blev bogierne modificeret i mindre grad, men generelt var der tale om en meget begrænset ombygning. Samtidig med indretningen af de fire styrevogne udstyrede DSB 7 CP-vogne med styreledninger, så man havde passende mellemvogne til tog oprangeret med CPS-vogne. CPS blev DSB's anden type styrevogne (idet der ses bort fra de to vogne, FG, der blev overtaget med Slangerupbanen) efter CRS, der opstod i et større antal fra 1950 og frem. CPS blev i de 15 år vognene eksisterede, benyttet i Jylland-Fyn, hvor løbene enten skete over en kortere strækning eller hvor der skulle ske skift af kørselsretning under turen. CPS-vognene var således i de første år indsat på DSB's rute til Mors (Glyngøre-Århus Havn), hvor der ved skiftet i køreretning i Langå kunne spares tid til glæde for både de rejsende og besvær i forbindelse med omløb. Togene var oprangeret oprangeret af MO-AV (261-263)-CP-CPS, dog i mindre benyttede tog uden CP-vognen. At man ikke benyttede CRS skyldtes formentlig, at man gerne ville tilbyde højryggede sæder, samt at oprangeringen med CR-materiel og stålvogne ikke var hensigtsmæssig, da CR-vognenes vognkasse ikke var integreret i undervognskonstruktionen på samme måde som på CP-vognene. Overskydende CPS kunne f.eks. være indsat på Randers-Ryomgård og evt. Århus-Grenå, ofte i tog oprangeret MO-CPS. Efter leverancen af CLS-vogne i 1962 til Jylland-Fyn, blev CPS-vognene fortrængt fra Glyngørebanen, og kunne derefter ses på Fyn i tog fra Odense til henholdsvis Svendborg og Assens. Da DSB byggede ti Bhs i 1968/69 og efter Assensbanen var nedlagt for persontrafik i 1966, blev CPS-vognene efterhånden fortrængt til kun at være indsat på Randers-Ryomgård, og da denne strækning mistede persontrafikken i 1971, ophørte brugen. Vognene blev kort herefter udrangeret som de sidste styrevogne i daglig drift med trækasse. Ingen vogne er bevaret.
(UTJ)


Længde:
17,81 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
30,1 tons
Bogietapafs.:
11,58 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
70
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,1 m.
Beklædning:
Plade
Hastighed:
100 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CPS 3228CPS 3228Scandia1910Ombygget 1956 fra CP 3228. Udrangeret 1971.
DSB CPS 3229CPS 3229Scandia1913Ombygget 1956 af Cvk Ar fra CP 3229. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Hobro.
DSB CPS 3235CPS 3235Scandia1910Ombygget 1956 af Cvk Ar fra CP 3235. Udrangeret 1972. Ophugget 1972 i Hobro.
DSB CPS 3239CPS 3239Scandia1908Ombygget 1956 fra CP 3239. Udrangeret 1971.
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra CPS






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen