DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CU

DSB litra CU (III)
(Retur til oversigt)
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Dynamoanlæg system Pintsch eller Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Togførervogn. Toilet. Kedelrum. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.

Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
40
Antal:
69 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CU 4201CU 4201Scandia1916Ombygget 1956 fra CUK 4201. Pladebeklædt. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/6-59.
DSB CU 4204CU 4204Scandia1916Ombygget 1954 fra CUK 4204. Pladebeklædt. Fra 1954 "Togførervogn nr. 25". Omdannet 1956 til CU 4273.
DSB CU 4205CU 4205Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4205. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 26". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4270.
DSB CU 4206CU 4206Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4206. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 27". Omdannet 1956 til CU 4272.
DSB CU 4207CU 4207Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4207. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 28". Udrangeret 1960.
DSB CU 4208CU 4208Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4208. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 29". Ombygget 1957 til CU 4290.
DSB CU 4209CU 4209Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4209. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 30". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4275.
DSB CU 4210CU 4210Scandia1916Ombygget 1954 fra CUK 4210. Pladebeklædt. Fra 1954 "Togførervogn nr. 31". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4274.
DSB CU 4211CU 4211Scandia1916Ombygget 1954 fra CUK 4211. Pladebeklædt. Fra 1954 "Togførervogn nr. 32". Ombygget 1957 til CU 4279.
DSB CU 4212CU 4212Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4212. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 33". Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlæg fjernet 1956. Ombygget 1956 til CU 4277.
DSB CU 4213CU 4213Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4213. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 34". Ombygget 1957 til CU 4276.
DSB CU 4214CU 4214Scandia1916Ombygget 1955 fra CUK 4214. Pladebeklædt. Fra 1955 "Togførervogn nr. 35". 32 pladser. Ombygget 1957 til CU 4287.
DSB CU 4215CU 4215Scandia1916Ombygget 1954 fra CUK 4215. Pladebeklædt. Fra 1954 "Togførervogn nr. 36". Ombygget 1957 til CU 4286.
DSB CU 4216CU 4216Scandia1919Ombygget 1954 fra CUK 4216. Fra 1954 "Togførervogn nr. 37". Ombygget 1957 til CU 4291.
DSB CU 4217CU 4217Scandia1919Ombygget 1954 fra CUK 4217. Fra 1954 "Togførervogn nr. 38". Ombygget 1957 til CU 4281.
DSB CU 4218CU 4218Scandia1919Ombygget 1954 fra CUK 4218. Fra 1954 "Togførervogn nr. 39". Udrangeret 1959.
DSB CU 4219CU 4219Scandia1919Ombygget 1956 fra CUK 4219. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 27/12-60.
DSB CU 4221CU 4221Scandia1921Ombygget 1956 fra CUK 4221. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 5/9-67.
DSB CU 4223CU 4223Scandia1921Ombygget 1956 fra CUK 4223. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 8/9-67.
DSB CU 4224CU 4224Scandia1921Ombygget 1954 fra CUK 4224. Ombygget 1957 til CU 4282.
DSB CU 4225CU 4225Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4225. Ombygget 1955 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 14/1-60.
DSB CU 4226CU 4226Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4226. Ombygget 1955 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 13/3-67.
DSB CU 4227CU 4227Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4227. Udrangeret 1967.
DSB CU 4228CU 4228Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4228. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 329.
DSB CU 4229CU 4229Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4229. Ombygget 1957 til CU 4289.
DSB CU 4230CU 4230Scandia1921Ombygget 1954 fra CUK 4230. Udrangeret 1960.
DSB CU 4231CU 4231Scandia1921Ombygget 1954 fra CUK 4231. Ombygget 1957 til CU 4288.
DSB CU 4232CU 4232Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4232. Ombygget 1957 til CU 4284.
DSB CU 4233CU 4233Scandia1921Ombygget 1954 fra CUK 4233. Ombygget 1957 til CU 4285.
DSB CU 4234CU 4234Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4234. Ombygget 1957 til CU 4280.
DSB CU 4235CU 4235Scandia1921Ombygget 1955 fra CUK 4235. Udrangeret 1958.
DSB CU 4236CU 4236Scandia1922Ombygget 1955 fra CUK 4236. Ombygget 1957 til CU 4283.
DSB CU 4237CU 4237Scandia1922Ombygget 1954 fra CUK 4237. Udrangeret 1967.
DSB CU 4238CU 4238Scandia1922Ombygget 1955 fra CUK 4238. Omdannet 1956 til CU 4271.
DSB CU 4239CU 4239Scandia1922Ombygget 1955 fra CUK 4239. Udrangeret 1960.
DSB CU 4240CU 4240Scandia1922Ombygget 1955 fra CUK 4240. Ombygget 1957 til CU 4278.
DSB CU 4241CU 4241Scandia1922Ombygget 1955 fra CUK 4241. Ombygget 1955 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/3-59.
DSB CU 4242CU 4242Scandia1922Ombygget 1960 fra CUK 4242. Udrangeret 1966.
DSB CU 4243CU 4243Scandia1922Ombygget 1959 fra CUK 4243. Udrangeret 2/7-68.
DSB CU 4244CU 4244Scandia1923Ombygget 1960 fra CUK 4244. Udrangeret 1967.
DSB CU 4245CU 4245Scandia1923Ombygget 1959 fra CUK 4245. Udrangeret 1966.
DSB CU 4247CU 4247Scandia1923Ombygget 1960 fra CUK 4247. Udrangeret 1967.
DSB CU 4248CU 4248Scandia1923Ombygget 1960 fra CUK 4248. Udrangeret 1967.
DSB CU 4249CU 4249Scandia1923Ombygget 1959 fra CUK 4249. Udrangeret 1968. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) for 112,50. Værkstedsvogn i Mariager 1970-86. 1982 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1998-2009.
DSB CU 4250CU 4250Scandia1923Ombygget 1959 fra CUK 4250. Udrangeret 1966.
DSB CU 4251CU 4251Scandia1923Ombygget 1959 fra CUK 4251. Udrangeret 1966.
DSB CU 4252CU 4252Scandia1923Ombygget 1959 fra CUK 4252. Udrangeret 1966.
DSB CU 4270CU 4270Scandia1916Ombygget 1956 fra CU 4205. Pladebeklædt. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 325.
DSB CU 4271CU 4271Scandia1922Omdannet 1956 fra CU 4238. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlægget fjernet 1956. Udrangeret 14/8-65.
DSB CU 4272CU 4272Scandia1916Omdannet 1956 fra CU 4206. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlægget fjernet 1956. Var pladebeklædt. Udrangeret 1966.
DSB CU 4273CU 4273Scandia1916Omdannet 1956 fra CU 4204. Dynamoanlæg system Pintsch 24 Volt fra 1956. Rosenberganlægget fjernet 1956. Var pladebeklædt. Udrangeret 1966.
DSB CU 4274CU 4274Scandia1916Ombygget 1956 fra CU 4210. Pladebeklædt. Udrangeret 1967.
DSB CU 4275CU 4275Scandia1916Ombygget 1956 fra CU 4209. Pladebeklædt. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 326.
DSB CU 4276CU 4276Scandia1916Ombygget 1957 fra CU 4213. Pladebeklædt. Udrangeret 1967.
DSB CU 4277CU 4277Scandia1916Ombygget 1956 fra CU 4212. Pladebeklædt. Udrangeret 1967.
DSB CU 4278CU 4278Scandia1922Ombygget 1957 fra CU 4240. Udrangeret 2/7-68.
DSB CU 4279CU 4279Scandia1916Ombygget 1957 fra CU 4211. Pladebeklædt. Udrangeret 2/7-68.
DSB CU 4280CU 4280Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4234. Udrangeret 1967.
DSB CU 4281CU 4281Scandia1919Ombygget 1957 fra CU 4217. Udrangeret 1959.
DSB CU 4282CU 4282Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4224. Udrangeret 1966.
DSB CU 4283CU 4283Scandia1922Ombygget 1957 fra CU 4236. Udrangeret 1967.
DSB CU 4284CU 4284Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4232. Udrangeret 1966.
DSB CU 4285CU 4285Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4233. Udrangeret 1966.
DSB CU 4286CU 4286Scandia1916Ombygget 1957 fra CU 4215. Pladebeklædt. Udrangeret 1966.
DSB CU 4287CU 4287Scandia1916Ombygget 1957 fra CU 4214. Pladebeklædt. Udrangeret 1966.
DSB CU 4288CU 4288Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4231. Udrangeret 1967.
DSB CU 4289CU 4289Scandia1921Ombygget 1957 fra CU 4229. Udrangeret 1958.
DSB CU 4290CU 4290Scandia1916Ombygget 1957 fra CU 4208. Pladebeklædt. Udrangeret 1958.
DSB CU 4291CU 4291Scandia1919Ombygget 1957 fra CU 4216. Udrangeret 1966.

Svenska-lok
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak