DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CUK

DSB litra CUK
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Toilet. Lille varmekedel. 3-akslet. Akselafstand:4,7+4,7 m.

Længde:
15,13 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
28 tons
Akselafstand:
9,4 m.
Kupeer:
4
Pladser 2. kl.:
32
Antal:
52 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CUK 4201CUK 4201Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11201. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1956 til CU 4201.
DSB CUK 4202CUK 4202Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11202. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Udrangeret 1957.
DSB CUK 4203CUK 4203Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11203. Trykluftbremse fra 1942. Var pladebeklædt. Udrangeret 1956.
DSB CUK 4204CUK 4204Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11204. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4204.
DSB CUK 4205CUK 4205Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11205. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4205.
DSB CUK 4206CUK 4206Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11206. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4206.
DSB CUK 4207CUK 4207Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11207. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4207.
DSB CUK 4208CUK 4208Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11208. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4208.
DSB CUK 4209CUK 4209Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11209. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4209.
DSB CUK 4210CUK 4210Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11210. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4210.
DSB CUK 4211CUK 4211Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11211. Trykluftbremse fra 1944. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4211.
DSB CUK 4212CUK 4212Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11212. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4212.
DSB CUK 4213CUK 4213Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11213. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4213.
DSB CUK 4214CUK 4214Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11214. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4214.
DSB CUK 4215CUK 4215Scandia1916Omlitreret 1941 fra DSB CD 11215. Trykluftbremse fra 1943. Var pladebeklædt. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4215.
DSB CUK 4216CUK 4216Scandia1919Omlitreret 1941 fra DSB CD 11216. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4216.
DSB CUK 4217CUK 4217Scandia1919Omlitreret 1941 fra DSB CD 11217. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4217.
DSB CUK 4218CUK 4218Scandia1919Omlitreret 1941 fra DSB CD 11218. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe med brendeovn. Ombygget 1954 til CU 4218.
DSB CUK 4219CUK 4219Scandia1919Omlitreret 1941 fra DSB CD 11219. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1956 til CU 4219.
DSB CUK 4220CUK 4220Scandia1919Omlitreret 1941 fra DSB CD 11220. Trykluftbremse fra 1943. Fangevogn under 2. Verdenskrig. Ødelagt af sabotører 23/12-44. Udrangeret 1945.
DSB CUK 4221CUK 4221Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11221. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1956 til CU 4221.
DSB CUK 4222CUK 4222Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11222. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1955. Ombygget 1956 til Skinneslibevogn 2.
DSB CUK 4223CUK 4223Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11223. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1956 til CU 4223.
DSB CUK 4224CUK 4224Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11224. Trykluftbremse fra 1943. Fangevogn under 2. Verdenskrig. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4224.
DSB CUK 4225CUK 4225Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11225. Trykluftbremse fra 1943. Fangevogn under 2. Verdenskrig. Ombygget 1955 til CU 4225.
DSB CUK 4226CUK 4226Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11226. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1955 til CU 4226.
DSB CUK 4227CUK 4227Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11227. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4227.
DSB CUK 4228CUK 4228Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11228. Trykluftbremse fra 1944. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4228.
DSB CUK 4229CUK 4229Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11229. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4229.
DSB CUK 4230CUK 4230Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11230. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4230.
DSB CUK 4231CUK 4231Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11231. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4231.
DSB CUK 4232CUK 4232Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11232. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4232.
DSB CUK 4233CUK 4233Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11233. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget ved allieret luftangreb 31/10-44 ved Hampen. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4233.
DSB CUK 4234CUK 4234Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11234. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4234.
DSB CUK 4235CUK 4235Scandia1921Omlitreret 1941 fra DSB CD 11235. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4235.
DSB CUK 4236CUK 4236Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11236. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4236.
DSB CUK 4237CUK 4237Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11237. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1954 til CU 4237.
DSB CUK 4238CUK 4238Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11238. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4238.
DSB CUK 4239CUK 4239Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11239. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe med brændeovn og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4239.
DSB CUK 4240CUK 4240Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11240. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1955 til CU 4240.
DSB CUK 4241CUK 4241Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11241. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1955 til CU 4241.
DSB CUK 4242CUK 4242Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11242. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1960 til CU 4242.
DSB CUK 4243CUK 4243Scandia1922Omlitreret 1941 fra DSB CD 11243. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4243.
DSB CUK 4244CUK 4244Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11244. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe med brændeovn og 32 pl. Ombygget 1960 til CU 4244.
DSB CUK 4245CUK 4245Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11245. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4245.
DSB CUK 4246CUK 4246Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11246. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1959.
DSB CUK 4247CUK 4247Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11247. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1960 til CU 4247.
DSB CUK 4248CUK 4248Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11248. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe med brændeovn og 32 pl. Ombygget 1960 til CU 4248.
DSB CUK 4249CUK 4249Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11249. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ejes af DJK. Ombygget 1959 til CU 4249.
DSB CUK 4250CUK 4250Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11250. Trykluftbremse fra 1944. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4250.
DSB CUK 4251CUK 4251Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11251. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4251.
DSB CUK 4252CUK 4252Scandia1923Omlitreret 1941 fra DSB CD 11252. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1952 med togførerkupe og 32 pl. Ombygget 1959 til CU 4252.
DSB MT 165Svenska-lok
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak