DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CY

DSB litra CY
(Retur til oversigt)
Toilet. Alle vogne havde trykluftbremse fra 1944. 4606,44-50: 46 pladser. Lavtryksvarmeapparater. Toilet.

Længde:
13,07 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
17,3 tons
Akselafstand:
8 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
38
Antal:
52 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CY 4601CY 4601Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10601. Pladebeklædt. 1961-63 anvendt af 1. anlæg, Taastrup (3. - 4. hovedspor Glostrup-Taastrup). Udrangeret 26/6-63.
DSB CY 4602CY 4602Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10602. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 470.
DSB CY 4603CY 4603Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10603. Pladebeklædt. Fra 19/10-59: "Midlertidig til rådighed for Svejseanstalten i Fredericia". Udrangeret 1966.
DSB CY 4604CY 4604Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10604. Dynamoanlæg system Rosenberg fra 1948. Ombygget 1957 til Svejsevogn 10.
DSB CY 4605CY 4605Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10605. Udrangeret 15/11-58. Ombygget 1962 til Specialvogn 583.
DSB CY 4606CY 4606Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10606. Pladebeklædt. Ombygget 1945 til Togførervogn med trykluftbremse og dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt. Udrangeret 5/12-58.
DSB CY 4607CY 4607Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10607. Pladebeklædt. Udrangeret 27/4-59.
DSB CY 4608CY 4608Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10608. Udrangeret 28/12-60. Ombygget 1961 til Specialvogn 283. Solgt 1985 til ØSJK. Køge 2000-20.
DSB CY 4609CY 4609Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10609. Udrangeret 3/9-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 685.
DSB CY 4610CY 4610Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10610. Udrangeret 29/6-59.
DSB CY 4611CY 4611Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10611. Pladebeklædt. Hensat 1959 i Værslev. Udrangeret 26/5-60. Vognkasse i H/F Solskrænten i Valby 1972-2022.
DSB CY 4612CY 4612Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10612. Ombygget 1950 med lavryggede sofaer. Pladebeklædt. Udrangeret 1960.
DSB CY 4613CY 4613Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10613. Pladebeklædt. Udrangeret 8/5-59.
DSB CY 4614CY 4614Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10614. Udrangeret 13/5-59. Vognkasse opsat som skur på Gb.
DSB CY 4615CY 4615Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10615. Pladebeklædt. Udrangeret 12/1-62.
DSB CY 4616CY 4616Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10616. Pladebeklædt. Udrangeret 15/12-59.
DSB CY 4617CY 4617Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10617. Pladebeklædt. Udrangeret 19/9-59.
DSB CY 4618CY 4618Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10618. Udrangeret 11/6-58. Ombygget 1962 til Specialvogn 674 (kun vognkasse).
DSB CY 4619CY 4619Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10619. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn samt 46 pladser fra 1948. Pladebeklædt. Udrangeret 1/8-59. Vognkasse opsat hos ophugger på Pumpehusvej i Sydhavnen. Ophugget 1990.
DSB CY 4620CY 4620Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 10620. Pladebeklædt. 1/4-59 afgivet til Televærkstedet Frederiksberg. Udrangeret 10/3-60.
DSB CY 4621CY 4621Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10621. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1/8-59. Ombygget 1960 til Specialvogn 693. Solgt til ØSJK. Køge 2000-13.
DSB CY 4622CY 4622Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10622. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1952. Udrangeret 5/3-59. Ombygget 1959 til Specialvogn 310.
DSB CY 4623CY 4623Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10623. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Værkstedsvogn for Telefonkolonne 4.
DSB CY 4624CY 4624Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10624. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960. Ombygget 1960 til Specialvogn 801.
DSB CY 4625CY 4625Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10625. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 28/1-59. Ombygget 1963 til Specialvogn 542.
DSB CY 4626CY 4626Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10626. Trykluftbremse fra 1942. Udrangeret 25/9-59. Ombygget 1961 til Specialvogn 614. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1997-2007. Høng 2007-21.
DSB CY 4627CY 4627Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10627. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 4/11-60. Opsat som skur på Gb.
DSB CY 4628CY 4628Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10628. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 7/7-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 798. Solgt 1984 til DJK (D-mask.). 1998 til Jernbanemuseet. Randers 2002.
DSB CY 4629CY 4629Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10629. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 3/12-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 280.
DSB CY 4630CY 4630Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10630. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Svejsevogn 22.
DSB CY 4631CY 4631Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10631. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 11/8-59. Ombygget 1960 til Specialvogn 796.
DSB CY 4632CY 4632Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10632. Trykluftbremse fra 1943. Hedehusene 1960 (hensat). Udrangeret 4/2-61. Ombygget 1961 til Specialvogn 682.
DSB CY 4633CY 4633Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10633. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 12/4-60. Ombygget 1963 til Specialvogn 312. Solgt 2005 til NSJV og flyttet til Græsted. Græsted 2005-20. Cafévogn fra 2014.
DSB CY 4634CY 4634Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10634. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1950 med lavryggede sofaer, dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt samt lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Udrangeret 31/8-61. Ombygget 1961 til Specialvogn 617.
DSB CY 4635CY 4635Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10635. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 27/4-59. Ombygget 1963 til Specialvogn 797.
DSB CY 4636CY 4636Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10636. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1961 til Specialvogn 615.
DSB CY 4637CY 4637Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10637. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1960. Ombygget 1960 til Specialvogn 802.
DSB CY 4638CY 4638Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10638. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 25/5-61. Ombygget 1961 til Specialvogn 616. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Hvalsø 1998-2005.
DSB CY 4639CY 4639Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10639. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1/4-61. Ombygget 1961 til Specialvogn 581.
DSB CY 4640CY 4640Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10640. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 3/12-58. Ombygget 1961 til Specialvogn 613. Solgt 1986 til DJK (D-mask.). Restaureret 1990. I drift 1990-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-22.
DSB CY 4641CY 4641Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10641. Trykluftbremse fra 1943. 1961-63 anvendt som opholdsrum i Rødby. Udrangeret 26/6-63.
DSB CY 4642CY 4642Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10642. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 13/3-61. Ombygget 1961 til Specialvogn 627. Ejes af Jernbanemuseet. Cvk Kh 1995.
DSB CY 4643CY 4643Scandia1923Oml. 1941 fra CQ 10643. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 30/5-60. Ombygget 1960 til Specialvogn 698.
DSB CY 4644CY 4644Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10644. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1945 til Togførervogn med dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt. Udrangeret 28/8-58. Ombygget 1963 til Specialvogn 281. Solgt 1979 til ØSJK. I drift 2002-13.
DSB CY 4645CY 4645Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10645. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957. Ombygget 1957 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 79.
DSB CY 4646CY 4646Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10646. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Værkstedsvogn for Elektrikere 7.
DSB CY 4647CY 4647Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10647. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog nord for Holte. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Bygningsvogn 39.
DSB CY 4648CY 4648Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10648. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 77.
DSB CY 4649CY 4649Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10649. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 78.
DSB CY 4650CY 4650Scandia1924Oml. 1941 fra CQ 10650. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1956. Ombygget 1956 til Værkstedsvogn for Elektrikere 6.
DSB CY 4651CY 4651Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 419. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1945 til Togførervogn med dynamoanlæg system Rosenberg 24 volt. Pladebeklædt. Udrangeret 17/3-60. Vognkasse på Hærupvej i Hobro ca 1965-2020.
DSB CY 4652CY 4652Scandia1915Oml. 1941 fra CQ 420. Trykluftbremse fra 1943. Pladebeklædt. Udrangeret 15/12-59.
Svenska-lok

ContecRail

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak