DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CÆP

DSB litra CÆP (II)
(Retur til oversigt)
Trykluftledning. Skruebremse. Dampvarmeledning.

CÆP var personvogne ejet og overtaget sammen med Købanhavn-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CÆ var et litra opfundet til lejligheden til midtgangsvogne uden toilet, og af bremse kun udstyret med trykluftledning, og P’et indikerede vogn overtaget fra privatbane. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.

Til åbningen af KSB byggede Scandia, udover almindelige lukkede personvogne, også to åbne sommervogne – for banen var jo til dels byget for udflugtstrafik til Hareskoven. I længden var det ikke tilfredsstillende, og begge vogne blev i 1920’erne ombygget med mange små vinduer i vognsiderne. Da vognene havde mange pladser, lav egenvægt og tag let at vedligeholde, blev vognene moderniseret med lædersofaer og overlevede derfor DSB’s kritiske bedømmelse efter overtagelsen. DSB forsynede vognene med overgangssystem á la DSB, elektrisk belysning og fornyede dampvarmeapparaterne. Formentlig bibeholdt man også de elektriske varmeapparater af hensyn til oprangering af tog med KSB’s oprindelige diesellokomotiver i den kolde sæson. I de første år efter overtagelsen var de grønne, men begge vogne blev snart ommalet i DSB almindelige brune personvognsfarve. Vognene forsvandt som de andre tidligere KSB-personvogne i midten af 1950’erne, og overlevede i kraft af at blive ombygget til værkstedsvogne. Som værkstedsvogne blev de udrangeret i begyndelsen af 1970’erne, og solgt til Helsingør Jernbaneklub, der har restaureret den ene. Denne vogntype kan således stadig opleves, hvis man ellers begiver sig op i det nordsjællandske.
(UTJ)

Længde:
10,7 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
8,9 tons
Akselafstand:
5,7 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
2 stk.
 
   
Beklædning:
Plade
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CÆP 4599CÆP 4599Scandia1905Overtaget 1948 fra KSB C 51. Trykluftledning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 27/10-54 til Bygningsvogn 41. Ejes af NSJV.
DSB CÆP 4600CÆP 4600Scandia1905Overtaget 1948 fra KSB C 52. Trykluftledning. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn. Ombygget 1955 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 10. Ejes af NSJV.

DSB E 984Hectorrail

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak