DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra DL

DSB litra DL (IV)
(Retur til oversigt)
18,7 m² postvogn. Trykluftbremse. Batteri, spænding 32 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Westinghouse. Kakkelovn. Toilet. Kan sammenkobles med litra DQ til dobbeltpostvogn.

Fælles for denne vogntype var, at hele vognen var indrettet til postkontor med pakkerum i den ene ende med fløjdørene og sortérrum i den anden. Der var hverken bremsekupé eller andre faciliteter inde i vognen for togpersonalet. Et andet karakteristika var, at der var endedør og overgangsbro i den ene ende, så vognene i givet fald kunne sammenkobles med postpakvogne (f.eks. DQ) til dobbeltpostvogne. Til opvarmning anvendtes Westinghouse lavtryksvarmeapparater samt en kakkelovn, mens belysningen var elektrisk. Alle DL-vogne måtte laste 6 tons.
I 1941 var der ikke mere end 5 DB-vogne tilbage, fordelt på tre typer. Resten var udrangeret i 1930’erne, og enten ophugget, ombygget til bevægelige værksteder (værkstedsvogne) eller for de af vognene, der blev udrangeret i 1938-40, ombygget til stykgodsvogne litra HA.

DL 5504 og 5505 var de senestbyggede DL-postvogne med 9 meter over pufferne, og med fuld udnyttelse af vognens areal for postvæsenet. Indvendigt var vognene lidt mere moderne end de foregående to (hvoraf 5503 var en af dem). Blandt moderniteterne i disse vogne var et særligt toiletrum. Begge vogne blev ombygget i 1916, og skillerummet blev flyttet en anelse på bekostning af kontorrummet. Samtidig indlagde man elektrisk lys i vognene. Vognene kørte i samme skikkelse til udrangeringen, dvs. at tagrytteren med nedkrummet tag i enderne allerede eksisterede ved bygningen i 1901. Billeder af 5504 viser, at denne vogn i en periode kørte rundt med vacuumbremsen efter monteringen af trykluftledning, men også at vacuumudstyret blev fjernet i begyndelsen af 1950’erne. I de sidste år kørte 5504 på Sydfyn i tog trukket af både G-maskiner og triangel-motorvogne (MF). 5505 endte sine dage på Sjælland og efter udrangeringen i 1951 solgt til kolonihavehus i Rungsted. Vognkassen eksisterer stadig i 2002, idet den blev flyttet til Græsted i forbindelse med rydningen af læssevejen i 1990’erne, men er ikke i god stand.
(UTJ)


Længde:
9 m.
Akselafstand:
4,2 m.
Last:
6 tons
Taravægt:
11,4 tons
 
   
Beklædning:
Plade
Antal:
2 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB DL 5504DL 5504Scandia1901Oml. 1941 fra DB 1447. Trykluftledning fra 1941. 1941 Tønder. 1942 reserve i Langå. 1943-45 reserve i Esbjerg. 1951-54 løb Odense-Nyborg. Udrangeret 1954.
DSB DL 5505DL 5505Scandia1901Oml. 1941 fra DB 1448. Trykluftledning fra 1941. 1941 løb Hobro-Aalestrup. 1942 reserve i Skanderborg. 1943 reserve i Fredericia. 1944 Sjælland. Udrangeret 1951 og opsat som kolonihavehus i Rungsted. Senere til NSjV. Græsted 2002. Solgt 2011 til privat.
Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

DSB MZ 1442

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak