DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra FD

DSB litra FD
(Retur til oversigt)
Bivogn til motorvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 12 volt, til vognens egenbelysning. Koksfyret varmtvandsanlæg. Brummerledning fra 1943. Bemærkning: "Skal i almindelige tog kobles bagerst i toget, da de ikke har gennemgående trækstang". Ændret 1947 til: "Efter disse vogne maa højest tilkobles vogne med en samlet vognvægt paa 35 tons, da de ikke har gennemgaaende trækstænger".

Længde:
11,06 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
10,4 tons
Akselafstand:
6 m.
Kupeer:
1
Pladser 2. kl.:
50
Antal:
11 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB FD 4801FD 4801Scandia1927Oml. 1941 fra FD 12031. Sovebrikse fra 1943. Udrangeret 1956.
DSB FD 4802FD 4802Scandia1927Oml. 1941 fra FD 12032. Udrangeret 1956.
DSB FD 4803FD 4803Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12033. Udrangeret 1955.
DSB FD 4804FD 4804Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12034. Sovebrikse fra 1943. Udrangeret 1956.
DSB FD 4805FD 4805Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12035. Solgt 1956 til KRB B 2.
DSB FD 4806FD 4806Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12036. Solgt 1956 til ØSJS FD 4806.
DSB FD 4807FD 4807Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12037. Udrangeret 1956.
DSB FD 4808FD 4808Scandia1928Oml. 1941 fra FD 12038. Udlejet forår 1942 til NPMB. Udrangeret 1956.
DSB FD 4809FD 4809Scandia1930Oml. 1941 fra FD 12039. Udrangeret 1956.
DSB FD 4810FD 4810Scandia1930Oml. 1941 fra FD 12040. Udrangeret 1956.
DSB FD 4811FD 4811Scandia1930Oml. 1941 fra FD 12041. Udrangeret 1956. Vognkasse opsat på Lersøen til brug for vognopsynet.
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak