DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024

DSB litra Bcm-o

DSB litra Bcm-o
(Retur til oversigt)
66 liggepladser. 4 toiletter. Tjenestekupe. Elvarme. Kørte 1987-88 København-Struer. Udstyret med oliefyr af hensyn til kørsel med MR på strækningen Fredericia-Struer.

Længde:
26,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
39 tons
Bogietapafs.:
19 m.
Kupeer:
11
Pladser 2. kl.:
66
Antal:
4 stk.
Akselafstand:
2,5 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB Bcm-o 412Bcm-o 412DWM1956Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 609. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997. Solgt 1998 til TTVJ. Ophugget 2001.
DSB Bcm-o 413Bcm-o 413DWM1956Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 608. I drift 1987. Udrangeret 1993 efter afsporing af Natteravnen i Roskilde 28/12-92.
DSB Bcm-o 414Bcm-o 414DWM1956Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 611. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1999. Ophugget 2000.
DSB Bcm-o 415Bcm-o 415DWM1956Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 602. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997 og overdraget til Struer Jernbanemuseum. Struer 1997-2021.
DSB Bcm-o 428Bcm-o 428DWM1957Omlitreret 1993 fra Bcm 428. Omlitreret 1995 retur til Bcm.

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Svenska-lok
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak