DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
66 liggepladser. 4 toiletter. Tjenestekupe. Elvarme. Kørte 1987-88 København-Struer. Udstyret med oliefyr af hensyn til kørsel med MR på strækningen Fredericia-Struer.
Længde:
26,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
39 tons
Bogietapafs.:
19 m.
Kupeer:
11
Pladser 2. kl.:
66
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bcm-o 412 | DWM | 1956 | Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 609. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997. Solgt 1998 til TTVJ. Ophugget 2001. | |
Bcm-o 413 | DWM | 1956 | Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 608. I drift 1987. Udrangeret 1993 efter afsporing af Natteravnen i Roskilde 28/12-92. | |
Bcm-o 414 | DWM | 1956 | Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 611. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997 og overdraget til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1999. Ophugget 2000. | |
Bcm-o 415 | DWM | 1956 | Købt 1987 fra Apfelpfeil USATC WLABm 51 80 06-40 602. I drift 1987. Udsmykket med måne og stjerner. Udrangeret 1997 og overdraget til Struer Jernbanemuseum. Struer 1997-2021. | |
Bcm-o 428 | DWM | 1957 | Omlitreret 1993 fra Bcm 428. Omlitreret 1995 retur til Bcm. |
Jernbanebøger
Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.
Læs mereHedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mere