DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2024
33,1 m² ostbureau- og postpakvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. Kakkelovn. Toilet. Gennemgang for togpersonalet.
Længde:
15,5 m.
Bogietapafstand:
8,7 m.
Last:
8 tons
Taravægt:
34 tons
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Pbh 101 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1969 fra Db 90-28 101. Udrangeret 1984. Ejes af Jernbanemuseet. | |
Pbh 102 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1969 fra Db 90-28 102. Udrangeret 1984. Solgt 1984 til DJK som Db 102. | |
Pbh 103 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1969 fra Db 90-28 103. Udrangeret 1984. 1984-86 til disposition for DSB Damplokomotiver i Roskilde (Tjenestevogn 981 0 474). 1986 til Jernbanemuseet som DB 5103. | |
Pbh 104 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1969 fra Db 90-28 104. Udrangeret 1984. Solgt 1984 til HTJ Pbh 70 | |
Pbh 105 | Scandia | 1936 | Omlitreret 1969 fra Db 90-28 105. Udrangeret 1970 efter rangeruheld. |
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
Læs mere