DSB specialvogne 1893 - 1958
DSB Hjælpevogn A & B nr. 8
(Retur til oversigt)
Bygget af Scandia i 1927. Ombygget 1944 fra MT 103. Bogieafstand 2,1. Petroleumslamper. Genopbygget af Scandia 1949. Gasbelysning fra 1952. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Trykluftbremse. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Struer fra 1951, senere Fredericia. Ombygget 1951 med ny vognkasse. Ombygget 1957 til Værkstedsvogn 4 for Kørekran 4.Længde:
12,63 m.
Akselafstand:
6,9 m.
Tara:
33 tons
Togbelysning
Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.
Læs mereIngeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde