DSB specialvogne 1893 - 1958

DSB Hjælpevogn A & B nr. 8
(Retur til oversigt)

Bygget af Scandia i 1927. Ombygget 1944 fra MT 103. Bogieafstand 2,1. Petroleumslamper. Genopbygget af Scandia 1949. Gasbelysning fra 1952. Højtryksvarmeapparater. Kakkelovn. Trykluftbremse. Nødbremse. Skruebremse. Hjemsted Struer fra 1951, senere Fredericia. Ombygget 1951 med ny vognkasse. Ombygget 1957 til Værkstedsvogn 4 for Kørekran 4.

Længde:
12,63 m.
Akselafstand:
6,9 m.
Tara:
33 tons
DSB Hjælpevogn A & B nr. 8

DSB Hjælpevogn A & B nr. 8

Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak