Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1980 - 2024
Grindstedværket A/S
(Retur til oversigt)
Fra 1981/83 Grindsted Products A/S. Fra 1989 Danisco Grindsted Products A/S. Se også Grindstedværket før 1980.(Retur til oversigt)
Nummer | Fabrikat | År | Længde | Afstand | Noter |
720 3 400 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 400. Tankvogn. 80 km/t. 23.400 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 403 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 403. Tankvogn. 80 km/t. 23.000 liter. Tara 12,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 746. |
720 3 404 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 404. Tankvogn. 80 km/t. 22.600 liter. Tara 13,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 747. |
720 3 406 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 406. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 11,4 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 407 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 407. Tankvogn. 80 km/t. 23.500 liter. Tara 11,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 408 | Värtan | 1946 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 408. Tankvogn. 80 km/t. 23.400 liter. Tara 11,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
700 1 409 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 409. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 700 1 749. |
700 1 410 | Chr. Olsson | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 410. Tankvogn. 80 km/t. 23.300 liter. Tara 12,3 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1983. |
720 3 411 | Värtan | 1947 | 8,9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 411. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
720 3 412 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5,2 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 412. Tankvogn. 80 km/t. 23.600 liter. Tara 12,5 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 751. |
720 3 413 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 413. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Solgt 1982 til BASF 720 2 752. |
720 3 414 | Värtan | 1947 | 9 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 414. Tankvogn. 80 km/t. 23.200 liter. Tara 11,7 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres kalilud. Udrangeret 1987. |
705 1 416 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 416. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1991. |
705 1 417 | Chr. Olsson | 1950 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 417. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1989. |
705 1 418 | Chr. Olsson | 1954 | 9,2 m. | 5 m. | Omlitreret 1980 fra 070 1 418. Tankvogn. 80 km/t. 20.700 liter. Tara 10,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Hjemsted Grindsted. I vognen må befordres brændbart affald. Udrangeret 1989. |
Østre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest