Det Østasiatiske Kompagni
(Retur til oversigt)
Grundlagt 1897 i København. Etablerede omkring 1904 et fuelolieanlæg i Københavns Frihavn til forsyning af selskabets motorskibe. Anlægget med tilhørende tankvogne blev i 1911 solgt til Det Danske Petroleums Aktieselskab - DDPA.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZE 9697Vulcan19057,78 m.3,66 m.Tankvogn. 15500 liter. Hjemsted Frihavnen. Omlitreret ca. 1906 til ZE 99697.
ZE 9698Scandia19057,78 m.3,66 m.Tankvogn. Skruebremse. 12500 liter. Hjemsted Frihavnen. Omlitreret ca. 1906 til ZE 99698.
ZE 9699Baume19057,19 m.3,66 m.Tankvogn. 10500 liter. Hjemsted Frihavnen. Omlitreret ca. 1906 til ZE 99699.
ZE 9700Vulcan19047,78 m.3,66 m.Tankvogn. 12500 liter. Hjemsted Frihavnen. Omlitreret 1906 til ZE 99700.
ZE 99696Herbrand19089,05 m.4 m.15.500 liter. Last 15 tons. Tara 10,2 tons. Skruebremse. Hjemsted Frihavnen. Solgt 1910 til L.C.Glad ZE 99696.
ZE 99697Vulcan19057,78 m.3,66 m.Tankvogn. Omlitreret ca. 1906 fra ZE 9697. 15.500 liter. Tankvogn. 15.500 liter. Last 15 tons. Tara 9 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Frihavnen. Solgt 1911 til DDPA ZE 99697.
ZE 99698Scandia19057,78 m.3,66 m.Tankvogn. Omlitreret ca. 1906 fra ZE 9698. 12.500 liter. Last 10 tons. Tara 8 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Frihavnen. Solgt 1911 til DDPA ZE 99698.
ZE 99699Baume19057,19 m.3,66 m.Tankvogn. Omlitreret ca. 1906 fra ZE 9699. 10.500 liter. Last 10 tons. Tara 7,7 tons. Skruebremse i bremsehus. Hjemsted Frihavnen. Solgt 1911 til DDPA ZE 99699.
ZE 99700Vulcan19047,78 m.3,66 m.Tankvogn. Omlitreret 1906 fra ZE 9700. 12.500 liter. Last 10 tons. Tara 8,7 tons. Hjemsted Frihavnen. Solgt 1911 til DDPA ZE 99700.
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
 Læs artiklen 

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Det Østasiatiske Kompagni






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen