DDSF - De Danske Spritfabrikker A/S
(Retur til oversigt)
I håb om at kunne købe, rektificere og eksportere store mængder brændevin til de vinproducerende lande dannede C.F. Tietgen og C.A. Olesen i 1881 Dansk Gærcentral. Virksomheden fik ikke succes i udlandet, og koncentrerede derfor kræfterne om det hjemlige marked. I 1923 ejede Dansk Gærcentral samtlige tilbageværende brænderier i Danmark, og den danske stat gav selskabet koncession (eneret) på fremstilling af gær og spiritus. I 1932 ændredes navnet til De Danske Sprit Fabrikker – DDSF. I forbindelse med Danmarks optagelse i de Europæiske Fællesskaber i 1973, opsagdes koncessionen. I 1989 gik DDSF sammen med De Danske Sukkerfabrikker og dannede koncernen Danisco. Alle tankvogne var blågrå. Se også DDSF efter 1966.

Nummer Fabrikat År Længde Afstand Noter
ZB 99701
Bautzen19198,4 m.4 m.Gråhvid gærvogn. Købt 1926 fra Tuborg ZB 99651. Is 600 kg. Last 15 tons fra 1927. Tara 12 tons. Bundflade 16,7 m². Trykluftbremse. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1946). Rangerskruebremse på høj platform fra 1946. I vognen må befordres: Gær i Vognladninger, eventuelt suppleret med mindre Partier Sprit, Prøver af Vand, Mask, Melasse og Korn samt tom brugt Emballage. Vognen er påmalet: Dansk Gær-Central, København, fra 1932: A/S De Danske Spritfabrikker. Hjemsted Gb. Udrangeret 1958. Solgt 1958 til HTJ. 1960 til OHJ IB 372.
ZB 99702
Bautzen19198,4 m.4 m.Gråhvid gærvogn. Købt 1926 fra Tuborg ZB 99652. Is 600 kg. Last 15 tons fra 1927. Tara 12 tons. Bundflade 16,7 m². Trykluftbremse. Skruebremse i bremsehus (fjernet 1945). Rangerskruebremse på høj platform fra 1945. I vognen må befordres: Gær i Vognladninger, eventuelt suppleret med mindre Partier Sprit, Prøver af Vand, Mask, Melasse og Korn samt tom brugt Emballage. Vognen er påmalet: Dansk Gær-Central, København, fra 1932: A/S De Danske Spritfabrikker. Hjemsted Gb. Udrangeret 1958. Solgt 1958 til HTJ. 1960 til OHJ IB 371.
ZB 99703
Scandia19298,24 m.4,5 m.Gråhvid gærvogn. Is 1500 kg. Last 15 tons, 17 tons (1961). Tara 10,8 tons (1933), 12 tons (1947). Bundflade 16,1 m². Vacuumbremse (fjernet 1946). Skruebremse i bremsehus (fjernet 1946). Rangerskruebremse på lav platform fra 1946. Trykluftbremse fra 1938. Omb. 1940 af Scandia med nye tagventilatorer. I vognen må befordres: Gær i Vognladninger, eventuelt suppleret med mindre Partier Sprit, Prøver af Vand, Mask, Melasse og Korn samt til Fragtstykgodsbefordring af brugt Emballage eller beskadiget Gods hidrørende fra disse Godsforsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Solgt 1964 til OHJ IB 373.
ZB 99704
Scandia19298,24 m.4,5 m.Gråhvid gærvogn. Is 1500 kg. Last 15 tons, 17 tons (1961). Tara 10,8 tons (1933), 12 tons (1947). Bundflade 16,1 m². Vacuumbremse (fjernet 1946). Skruebremse i bremsehus (fjernet 1946). Rangerskruebremse på lav platform fra 1946. Trykluftbremse fra 1938. I vognen må befordres: Gær i Vognladninger, eventuelt suppleret med mindre Partier Sprit, Prøver af Vand, Mask, Melasse og Korn samt til Fragtstykgodsbefordring af brugt Emballage eller beskadiget Gods hidrørende fra disse Godsforsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Odense. Solgt 1964 til OHJ IB 374.
ZB 99705
Scandia19499,29 m.6 m.Gråhvid gærvogn. 600 kg is. Last 18 tons, 19 tons (1961). Tara 11,2 tons. Bundflade 20,3 m². Trykluftbremse. Rangerskruebremse på høj platform. I vognen må befordres: Gær, eventuelt suppleret med mindre partier sprit, prøver af vand, mask og korn samt brugt emballage eller beskadiget gods hidrørende fra disse godsforsendelser. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Gb. Omlitreret 1966 til 0815905.
ZE 503591Scandia19498,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18,9 tons. Tara 9,5 tons. Tank fra Aalborg Værft. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701591.
ZE 503592Scandia19498,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18,9 tons. Tara 9,5 tons. Tank fra Aalborg Værft. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701592.
ZE 503593Scandia19498,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18,9 tons. Tara 9,5 tons. Tank fra Aalborg Værft. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701593.
ZE 503594Scandia19498,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18,9 tons. Tara 9,6 tons. Tank fra Aalborg Værft. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701594.
ZE 503595Scandia19478,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omb. 1962 til transport af ammoniak: I vognen må befordres: Akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol, 25% ammoniakvand. Omlitreret 1966 til 0701595.
ZE 503596Scandia19478,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701596.
ZE 503597
Scandia19468,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Omlitreret 1966 til 0701597.
ZE 503598
Scandia19468,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Omlitreret 1966 til 0701598.
ZE 503599
Scandia19468,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse, i 1966: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse, fra 1961 Gb. Omlitreret 1966 til 0701599. Solgt 1991 til DJK (MHVJ). Oph. okt. 2010.
ZE 503600
Scandia19468,63 m.5 m.Tankvogn. 13000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 9,1 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Varmespiral fjernet 1963. Omb. 1963 til transport af sprit: I vognen må befordres: Melasse, akvavit, 96% råsprit og 99,9% absolut alkohol. Omlitreret 1966 til 0701600.Oph. 1989.
ZE 503601DSB19316,11 m.2,95 m.Tankvogn. Omb. 1931 fra DSB KM 5717 eller 5694. Last 14 tons. 9800 liter. Tara 7,2 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). Fra 1948 60 km/t. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Fra 1949 må kun befordre gods mellem stationer øst for Storebælt og kun i godstog med højest 60 km/t. Udrangeret 1955.
ZE 503602DSB19316,11 m.2,95 m.Tankvogn. Omb. 1931 fra DSB KM. Last 14 tons. 9800 liter. Tara 7,2 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). Fra 1948 60 km/t. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Fra 1949 må kun befordre gods mellem stationer øst for Storebælt og kun i godstog med højest 60 km/t. Udrangeret 1955.
ZE 503603DSB19316,11 m.2,95 m.Tankvogn. Omb. 1931 fra DSB KM. Last 14 tons. 9800 liter. Tara 7,2 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). Fra 1948 60 km/t. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Fra 1949 må kun befordre gods mellem stationer øst for Storebælt og kun i godstog med højest 60 km/t. Udrangeret 1954.
ZE 503604
DSB19326,11 m.2,95 m.Tankvogn. Omb. 1932 fra DSB KM 5643. Last 14 tons. 9800 liter. Tara 7,2 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). Fra 1948 60 km/t. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Slagelse. Fra 1949 må kun befordre gods mellem stationer øst for Storebælt og kun i godstog med højest 60 km/t. Udrangeret 1956.
ZE 503605DSB19357,7 m.3,66 m.Tankvogn. Omb. 1935 fra DSB HB 2547. Last 15 tons. 11100 liter. Tara 7,7 tons. Håndbremse. Trykluftbremse fra 1938. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Udrangeret 1955.
ZE 503606DSB19357,7 m.3,66 m.Tankvogn. Omb. 1935 fra DSB HB. Last 15 tons. 11100 liter. Tara 7,7 tons. Håndbremse. Trykluftbremse fra 1938. I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Udrangeret 1955.
ZE 503607DSB19357,7 m.3,66 m.Tankvogn. Omb. 1935 fra DSB HB. Last 15 tons. 11100 liter. Tara 7,7 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Udrangeret 1955.
ZE 503608
DSB19357,7 m.3,66 m.Tankvogn. Omb. 1935 fra DSB HB. Last 15 tons. 11100 liter. Tara 7,7 tons. Håndbremse. Trykluftledning (1945). I vognen må befordres: Melasse i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers. Udrangeret 1955.
ZE 503609
Uerdingen19408,8 m.4,5 m.Tankvogn. Købt 1954 fra DR Posen 903672 og istandsat af Scandia med ny beholder. Konfiskeret 1945 i Danmark udlejet til Shell. 20.000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 11,8 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning (fjernet før 1961). I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Omb. 1962 til transport af sprit. Hjemsted Randers. Omlitreret 1966 til 0701609.
ZE 503610
Heidelberg19418,8 m.4,5 m.Tankvogn. Købt 1954 fra DR Posen 911897 og istandsat af Scandia med ny beholder. Konfiskeret 1945 i Danmark og udlejet til DDPA. 20.000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 11,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Omb. 1960 til transport af sprit. Hjemsted Randers, Gb (1961). Omlitreret 1966 til 0701610.
ZE 503611Westwaggon19408,8 m.4,5 m.Tankvogn. Købt 1954 fra DR Hamburg 901879. Istandsat 1954 af Scandia med ny beholder. Oprindelig ejer Oelverein 11, Hannover Clemmstr. 5. Konfiskeret 1945 og udlejet til Gulf A/S. 20.000 liter. Last 18 tons, 18,9 tons (1961). Tara 11,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Omb. 1959 til transport af sprit. Hjemsted Randers, Gb (1961). Omlitreret 1966 til 0701611.
ZE 503612Linke-Hofmann19398,8 m.4,5 m.Tankvogn. Købt 1954 fra DR Hannover 905443. Istandsat 1954 af Scandia med ny beholder. Oprindelig ejer Wirtschaftliche Forschungsgesellschaft. Konfiskeret 1945 i Danmark og udlejet til Shell. 20.000 liter. Last 18 tons. Tara 11,9 tons. Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Randers, Gb (1961). Omlitreret 1966 til 0701612.
ZE 503613
Scandia19568,64 m.4,5 m.Tankvogn. 16800 liter. Last 16,1 tons, 16,9 tons (1961). Tara 11,6 tons. Tank fra Dansk Prodor-Glas. Trykluftbremse. Rangerskruebremse på lav platform. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Gb. Omlitreret 1966 til 0701613.
ZE 503614
Scandia19568,64 m.4,5 m.Tankvogn. 16800 liter. Last 16,1 tons, 16,9 tons (1961). Tara 11,6 tons. Tank fra Dansk Prodor-Glas. Trykluftbremse. Rangerskruebremse på lav platform. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Gb. Omlitreret 1966 til 0701614. Ejes af Jernbanemuseet. Cvk Kh 1995-99. Randers 2002-11.
ZE 503615Scandia19648,96 m.5 m.Tankvogn. 23000 liter. Last 16,1 tons. Tara 11,6 tons. I vognen må befordres: Melasse. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Gb. Omlitreret 1966 til 0701615.

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982
Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982
Pris 290,- kr.
 Læs mere 

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.
 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DDSF - De Danske Spritfabrikker A/S






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen