Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S
DSB ZS 508060
(Retur til oversigt)
Syrekrukkevogn. Købt 1920. 12.000 liter. Last 11,1 tons, fra 1944 12,9 tons, 13,5 tons (1961). Tara 14,3 tons, fra 1954 15,3 tons. Skruebremse i lavt bremsehus (fjernet 1954). Trykluftbremse fra 1939. I vognen må befordres: Syre (Svovlsyre, Saltsyre og Salpetersyre), Mineralolie, Benzin, Tjære, Salpetervand, Gasvand og Ammoniakvand i Vognladninger. Vognen er påmalet ejerens navn. Hjemsted Frederiksberg. Foræret 1967 til DJK. Maribo 1970-72. Gedser 1981. Udlånt 1990 til Jernbanemuseet. Cvk Kh 1989-99. Restaureret i Randers 2003-04. I drift 2004. Odense 2011-18.

Bygget af:
Zwickau 1919
Længde:
9,25 m.
Akselafstand:
4,5 m.
DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

DSSF - Dansk Svovlsyre- og Superphosphatfabrik A/S - DSB ZS 508060

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak