Firmaer med private vogne optaget i DSB´s vognpark 1893 - 1966
Type Y. 11 pl. 1. klasse eller 22 pl. 2 klasse, senere 11SP/22T2. 2 wc. Elektrisk belysning. Varmtvandskedel og varmeledning. Bogietapafstand 16 m. Tara 52,8 tons. Trykluft-, vakuum- og skruebremse. Ombygget 1956 i Milano til type YU. Anvendt Oslo - Geneve 1961-63. Omlitreret 1969 til 51 66 06-42 013-6. Omlitreret 1971 til 71 87 71-40 679-7. SNCF TEN POOL. Ophugget.
Hedehusene Skærvefabrik A/S
I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.
Læs mereIngeniøren
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Trods problem-perroner: Region vil have batteritog
Kæmpe EU-studie: Plugin-hybrider udleder 3,5 gange mere CO2 end lovet
Tesla planlægger at fyre 10 procent af alle medarbejdere
Kinesisk elbil får semi-faststofbatterier og 1.000 km rækkevidde