Lokomotivfabrikker
William Fairbairn åbnede i 1816 et jernværk og gik året efter sammen med Mr. Lillie og stiftede Fairbairn and Lillie Engine Makers, der bla. producerede jerndampskibe.
I 1839 forlod Mr. Lillie firmaet, der skiftede navn til William Fairbairn & Sons og man kastede sig nu over lokomotivbygning. Efter bygningen af flere hundrede lokomotiver, blev selskabet i 1863 solgt til Sharp Brothers.
Byggenummer | År | Enhed | Tegning |
---|---|---|---|
1855 | KHJ 1 | ||
1855 | KHJ 2 | ||
1855 | KHJ 3 | ||
1855 | KHJ 4 | ||
1855 | KHJ 5 | ||
1855 | KHJ lok | ||
1855 | KHJ lok | ||
1861 | KHJ lok |
Ingeniøren
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Rederi bruger milliarder på nye skibspropeller: Skal spare massivt på CO2-udledning
Maribo Sukkerfabrik
A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.
Læs mere