Lokomotivfabrikker

Winterthur
Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik, Winterthur, Schweiz
Retur til oversigt
I 1851 blev englænderen Charles Brown, der var født i London i 1827, ansat hos det schweiziske firma Sulzer i Winterthur. Præcis 20 år senere valgte han at forlade firmaet og sammen med nogle investorer grundlagde han Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik AG (SLM) i samme by. Dette blev starten til en af Schweiz´ største lokomotivproducenter, og omkring 1890 var fabrikken den førende producent af damplokomotiver i landet. Lokomotivproduktionen var startet med bygningen af tandhjulslokomotiver, og snart var også sporvognsmateriel blevet en del af firmaets produktionsprogram. Gennem årene producerede fabrikken i Winterthur såvel lokomotiver til jernbaneselskaber i Schweiz, som til resten af verden. Således anskaffede også danske privatbaner lokomotiver fra Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik AG (SLM). Det gjaldt blandt andet Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ), som inden åbningen af banen udlejede disse maskiner til DSB (DSB Litra V). Maskinerne til TKVJ blev anskaffet midt under 1. verdenskrig, hvilket naturligvis havde indflydelse på prisen, da det i realiteten var lokomotivproducenterne som satte prisen for lokomotiverne. Som følge af 1. verdenskrig måtte også De danske Statsbaner i 1917 henvende sig til Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik AG (SLM) for at få bygget damplokomotiver (henholdsvis Litra R og Litra F). Det var første – og eneste – gang at virksomheden i Winterthur byggede lokomotiver til DSB, da Frichs allerede på dette tidspunkt var ved at blive dominerende indenfor produktionen af lokomotiver til DSB. Selvom ordren fra DSB må betegnes som en engangsforeteelse, så havde fabrikken dog stor succes, hvilket også afspejlede sig i at virksomheden i 1928 havde omkring 3.000 ansatte.

Allerede i 1896 havde man bygget damplokomotiv nummer 1.000 og ti år senere rundede man lokomotiv nummer 2.000. Fabrikkens grundlægger, Charles Brown, nåede dog ikke at opleve dette højdepunkt, da han døde i Basel den 6. oktober 1906. Brown havde været en vigtig kapacitet for firmaet, idet han udover ledelsen af selve fabrikken også havde konstrueret en del af de lokomotiver som forlod fabrikken op gennem 1800-tallet. Også hans søn viste sig at være en driftig forretningsmand. Charles Eugene Lancelot Brown (født 1863) havde en overgang arbejdet på faderens fabrik, men valgte i 1891, at gå sammen med tyskeren Walter Boveri. Boveri og Brown dannede herefter virksomheden Brown Boveri & Cie (BBC) i den tyske by Baden.

Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik AG havde som nævnt stor succes og fortsatte produktionen af damplokomotiver helt frem til 1952, hvor damplokomotiv nummer 2.730 forlod fabrikken – denne maskine var i øvrigt bestilt af et indisk jernbaneselskab. Af kendte produkter fra Winterthur kan nævnes hurtigtogslokomotiver til Gotthardbanen i 1893 og De schweiziske Statsbaners (SBB) ”Rote Pfeil” fra 1935.

I 1961 fusionerede Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik AG med den fabrik, hvor Charles Brown oprindelig havde arbejdet fra 1851 til 1871, nemlig Sulzer. Dette firma kom senere til at hedde Sulzer Winpro. Kort efter årtusindeskiftet – i 2001 – overtog tre ledende medarbejdere i Sulzer-koncernen fabrikken i Wintherthur efter at Sulzer-koncernen i 1999 havde offentliggjort at man seneste i år 2001 ville lukke aktiviteterne i Winterthur ned. Efter overtagelsen skiftede virksomheden navn til Winpro AG. Fabrikken er i dag stadig beskæftiget indenfor jernbanesektoren og havde i 2001 cirka 170 ansatte.
(LC)


Byggenummer År Enhed Tegning
1561879GDS IIIGDS III
9021894NSB X 1NSB X 1
9031894NSB X 25NSB X 25
10631897NSB X 36NSB X 36
10851898NHJ 87NHJ 87
10861898NHJ 88NHJ 88
10871898NHJ E 90NHJ E 90
11211898NSB 13a 102NSB 13a 102
11221898NSB 13a 103NSB 13a 103
11511898NSB X 9NSB X 9
11521898NSB X 64NSB X 64
12111899NHJ F 91NHJ F 91
12121899NHJ F 92NHJ F 92
12221899NSB 16a 107NSB 16a 107
13341901NHJ G 93NHJ G 93
13351901NHJ G 94NHJ G 94
13381901NHJ F 95NHJ F 95
13731901NSB XXIII 41NSB XXIII 41
13741901NSB XXIII 42NSB XXIII 42
13891901NSB 15c 124NSB 15c 124
13901901NSB 15c 125NSB 15c 125
13961901JSB 857JSB 857
13971901JSB 858JSB 858
13981901JSB 859JSB 859
13991901JSB 860JSB 860
14001901JSB 861JSB 861
14011901JSB 862JSB 862
14021901JSB 863JSB 863
14031901JSB 864JSB 864
14041901JSB 865JSB 865
14051901JSB 866JSB 866
14261902NSB 19a 151NSB 19a 151
14271902NSB 19a 152NSB 19a 152
14281902NSB 19a 153NSB 19a 153
14291902NSB 19a 154NSB 19a 154
14301902NSB 19a 155NSB 19a 155
14311902NSB 19a 156NSB 19a 156
20981910NSB 26a 215NSB 26a 215
20991910NSB 26a 216NSB 26a 216
21001910NSB 26a 217NSB 26a 217
25601916TKVJ 1TKVJ 1
25611916TKVJ 2TKVJ 2
25621916TKVJ 3TKVJ 3
25631916TKVJ 4TKVJ 4
25941917DSB R 946DSB R 946
25951917DSB R 947DSB R 947
25961917DSB R 948DSB R 948
25971917DSB R 949DSB R 949
25981917DSB R 950DSB R 950
25991917DSB R 951DSB R 951
26001917DSB R 952DSB R 952
26011917DSB R 953DSB R 953
26021917DSB F 428DSB F 428
26031917DSB F 429DSB F 429
26041917DSB F 430DSB F 430
26051917DSB F 431DSB F 431
26061917DSB F 432DSB F 432
26071917DSB F 433DSB F 433
26081917DSB F 434DSB F 434
26091917DSB F 435DSB F 435
28671923NSB 26c 432NSB 26c 432
28681923NSB 26c 433NSB 26c 433

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak