Lokomotivfabrikker

Gmeinder
Gmeinder & Co., Mosbach, Tyskland
Retur til oversigt
I 1913 grundlagde de to tyskere August Steinmetz og Anton Gmeinder firmaet Steinmetz & Gmeinder KG. Virksomheden specialiserede sig hurtigt indenfor produktionen af maskiner og værkstedsindretning. Imidlertid forlod August Steinmetz firmaet tre år efter grundlæggelsen, hvilket medførte at virksomheden skiftede navn til Anton Gmeinder & Cie. i 1916. Selvom virksomheden i jernbanesammenhænge først og fremmest forbindes med produktion af jernbanemateriel, så gik der dog nogle år efter grundlæggelsen førend det første lokomotiv forlod fabrikken. Et af de mere specielle produkter var bygningen af det første lokomotiv med benzol-motor i 1919. I begyndelsen af 1920erne var Anton Gmeinder & Cie. inde i en rivende udvikling såvel produktionsmæssigt som organisatorisk. Således skiftede virksomheden endnu engang navn; denne gang til Badische Motor-Lokomotiv-Werke. Samtidig besluttede virksomheden sammen med to andre tyske virksomheder - Maschinenbau-Gesellschaft Karlsruhe og Motorenwerke Mannheim AG - at grundlægge MBG Motor-Lokomotiv-Verkaufs-Gesellschaft Baden GmbH, Karlsruhe.

I 1925 skete atter en nyorganisering af virksomheden, hvilket betød at Anton Gmeinder sammen med Carl og Hermann Kaelble grundlagde firmaet Gmeinder & Co. GmbH i den tyske by Mosbach. Med Kaelbles finansielle støtte kunne virksomheden fortsætte produktionen af mindre dielsellokomotiver og traktorer. I løbet af 1930erne byggede virksomheden således et større antal af de såkaldte Köf-traktorer til Deutsche Reichsbahn (DRG), ligesom virksomheden også eksporterede traktorer til udlandet. Under 2. verdenskrig producerede virksomheden - i lighed med en lang række andre tyske virksomheder - materiel til støtte for den tyske krigsindsats.

Fabrikken fortsatte produktionen af jernbanemateriel efter verdenskrigens afslutning i 1945. Således leveredes der i de følgende årtier traktorer til den nye tyske hær. Også traktorer af den såkaldte Köf-type blev bygget på virksomheden til blandt andet Deutsche Bundesbahn (DB). Enkelte af de Köf-traktorer, som blev bygget til Deutsche Bundesbahn (DB) er senere endt i Danmark. Således ejer såvel Dansk Jernbane-Klub, som DSB Museumstog traktorer bygget hos Gmeinder & Co GmbH. Dette gælder blandt andet Traktor 1 som DSB Museumstog gennem mange år har anvendt ved værkstedet i København.

Den 1. september 1976 blev Gmeinder & Co GmbH fusioneret med søsterfirmaet Carl Kaeble GmbH, men produktionen af jernbanemateriel fortsatte ufortrødent op gennem 1980erne og 1990erne. Imidlertid gik ejerne bag virksomheden konkurs i 1996, men virksomheden blev rekonstrueret ved hjælp af finansiel støtte fra udefrakommende investorer, hvorfor fabrikken kunne fortsætte produktionen i Mosbach under firmanavnet Gmeinder Lokomotiv- und Maschinenfabrik GmbH (siden 2004: Gmeinder Lokomotivenfabrik GmbH).
(LC)

www.gmeinder-lokomotivenfabrik.de

Byggenummer År Enhed Tegning
1401923DdS NS 15 (I)DdS NS 15 (I)
6371930Monberg lokMonberg lok
8531932Grün lokGrün lok
11571935Grün lokGrün lok
12021935Grün lokGrün lok
12031935Grün lokGrün lok
13071936Sager lokSager lok
14651936Grün lokGrün lok
14661936Grün lokGrün lok
14671936Grün lokGrün lok
28771940Rings lokRings lok
30441940KrigslokKrigslok
31211940KrigslokKrigslok
35001941KrigslokKrigslok
36391940KrigslokKrigslok
43441948Friedrichs lokFriedrichs lok
44861950Svensk lokSvensk lok
46591951Svensk lokSvensk lok
47001954Gyttorp 6Gyttorp 6
49801957OHJ Køf 65OHJ Køf 65
50401957DB V60 022DB V60 022
50411957DB V60 023DB V60 023
50421957DB V60 024DB V60 024
50611958VLTJ T 17VLTJ T 17
51751960DdS SS 6541DdS SS 6541
55621979NSB Skd 224.213NSB Skd 224.213
55631979NSB Skd 224.214NSB Skd 224.214
55641979NSB Skd 224.215NSB Skd 224.215
55651979NSB Skd 224.216NSB Skd 224.216
55661979NSB Skd 224.217NSB Skd 224.217
55671979NSB Skd 224.218NSB Skd 224.218
55681979NSB Skd 224.219NSB Skd 224.219
55691979NSB Skd 224.220NSB Skd 224.220
55701979NSB Skd 224.221NSB Skd 224.221
55711979NSB Skd 224.222NSB Skd 224.222
55721979NSB Skd 224.223NSB Skd 224.223

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak