Lokomotivfabrikker

Arlöf
Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik, Arlöf, Sverige
Retur til oversigt
I slutningen af 1890erne grundlagde svenskeren Ludvig Rössel virksomheden Ludvig Rössels Mekaniska Verkstad AB, der fabrikerede jernbanevogne og sporvogne. I begyndelsen lå fabrikken i Malmø, men blev allerede i 1898 flyttet til Arlöv i Skåne. Foruden jernbanemateriel eksperimenterede Ludvig Rössel også med konstruktion af biler, og i 1902 udstilledes en af fabrikkens automobiler på en større udstilling i København. Hvorvidt disse eksperimenter var medvirkende til fabrikkens konkurs samme år vides ikke, men det lykkedes dog at reetablere virksomheden under navnet Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik. I de følgende år specialiserede virksomheden sig indenfor produktion af jernbanemateriel. Navnlig godsvogne og personvogne. En lille serie dampvogne byggedes i årene omkring 1910 til en række svenske privatbaner. Ligeledes fandt en enkelt dampvogn også vej til Danmark, idet Langelandsbanen i 1911 anskaffede LB M 1, der dog aldrig blev nogen succes, og derfor måtte hensættes allerede i 1914. En del af dampvognenes vitale dele var konstrueret og fremstillet af det franske firma Purrey i Bordeaux.

Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder

Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)

Byggenummer År Enhed Tegning
11907DJ 1DJ 1
21907SOEJ 1SOEJ 1
31908KjBJ 1KjBJ 1
41908KjBJ 2KjBJ 2
51909LJ 4LJ 4
61909MHJ 1MHJ 1
71910MÅJ 10MÅJ 10
81911LB M 1LB M 1
91912VVJ ångvagnVVJ ångvagn

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Jernbanebøger

Frygt og fascination

Frygt og fascination. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak