Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Bumle, 25/11 2016, 21:09 (2702 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så er DSBs dage talte i Struer, man kan jo lige så godt overdrage det hele til Arriva nu med det samme.

Politikerne og embedsmændene er totalt ligeglade med Vestkylland. De har fået deres motorvej fra Herning til Holstebro, så er de jo glade.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Filip, 25/11 2016, 23:27 (2702 dage siden) @ Bumle

Man skal aldrig sige aldrig.

Hvis DSB kommer med et tilbud, der er bedre end Arriva, og alle de andre stater der byder, vil du se mere DSB i Struer, end de sidste 10 år. Blot i form af rødmalede Lint tog :)

Det virker som et meget balanceret udbud, hvor der både bliver taget og givet lidt i hver ende. Man mister direkte tog til og fra København, for at undgå at forsinkeler spreder sig, mens man blander to togsystemer i Herning (Direkte tog fra Aarhus til Holstebro).

Der bliver anbefalet materiel, med en hastighed på 120 km/t, på trods af at de fleste baner får en hastighedsopgradering, tre år efter udbuddet. Det virker en smule uambitiøst.

[image]

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Poul Andersen, 26/11 2016, 10:11 (2701 dage siden) @ Filip

Nu har man i årtier kørt gennemgående tog til/fra Struer uden problemer,
derfor virker det underligt at forsinkelser pludselig er blevet et argument i.f.m. offentliggørelsen af udbudsplanerne der fjerner de gennemgående tog.
Uanset hvad politikkerne og andre trafikeksperter mener, så er det de gennemgående forbindelser som brugerne ønsker.
Hvis de fjernes, er det endnu en fordel til "fjern busserne" :-(

Mvh.
Poul.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Frank Poulsen, 26/11 2016, 10:14 (2701 dage siden) @ Filip

Der bliver anbefalet materiel, med en hastighed på 120 km/t, på trods af at de fleste baner får en hastighedsopgradering, tre år efter udbuddet. Det virker en smule uambitiøst.

Lige præcis denne del synes jeg jo er meget tankevækkende? Hvorfor hele hule h.... opgradere hastigheden til 160 mange af de strækninger, hvis ikke man sætter krav om materiel der kan køre det i udbuddet????? Er det Christiansborg logik?

Avatar

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af gaest, 26/11 2016, 13:21 (2701 dage siden) @ Frank Poulsen

Der bliver anbefalet materiel, med en hastighed på 120 km/t, på trods af at de fleste baner får en hastighedsopgradering, tre år efter udbuddet. Det virker en smule uambitiøst.


Lige præcis denne del synes jeg jo er meget tankevækkende? Hvorfor hele hule h.... opgradere hastigheden til 160 mange af de strækninger, hvis ikke man sætter krav om materiel der kan køre det i udbuddet????? Er det Christiansborg logik?

Jeg har faktisk kørt en hel del med MR på 180 km strækninger i tidens løb, så der er ikke noget nyt i det.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Svend, 26/11 2016, 14:23 (2701 dage siden) @ Filip

Der bliver anbefalet materiel, med en hastighed på 120 km/t, på trods af at de fleste baner får en hastighedsopgradering, tre år efter udbuddet. Det virker en smule uambitiøst.

.
Det kan måske være en ny undskyldning for/forklaring på, at disse strækninger ikke bliver hastighedsopgraderet ;-)
Spares hvor der spares kan.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Niels Bak, 26/11 2016, 11:15 (2701 dage siden) @ Bumle

Så er DSBs dage talte i Struer, man kan jo lige så godt overdrage det hele til Arriva nu med det samme.

Politikerne og embedsmændene er totalt ligeglade med Vestkylland. De har fået deres motorvej fra Herning til Holstebro, så er de jo glade.

Nu er jyske trafikpolitikere jo noget af det mest magtfulde i det her land. De politikere som jyderne vælger bruger bare alt deres krudt på at få plastret regionen til med motorveje, og når jydernes egne politikere ikke gider, så kan de altså ikke forvente at politikere valgt i København og omegn ikke først og fremmest koncentrerer sig om at slås for deres egne vælgeres togforbindelser.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Claus Madsen, 26/11 2016, 10:13 (2701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Etter at have skimmet bilagene om udbudet ser det ganske gennemtænkt ud. Der er forringelser, men fornuften med eet udbud for ikke-elektrificeret statslig kørsel vest for storebælt er til at få øje på.

Men vil DSB byde? Der har igennem årene været forskellige signaler fra DSB vedr. bud.

ps.

Ministeriet kalder Vejle-Struer for "den skæve bane". Det forvirrer min jernbanehjerne.

pps.

Blot fordi man synes at udbuddet er lavet godt, betyder ikke at man ikke er skeptisk vedr. tanken om udbud.

redigeret 10.17

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Niels Bak, 26/11 2016, 11:12 (2701 dage siden) @ Claus Madsen

Det her er vist desværre et eksempel på at udbud begynder at få deres egen logik, som ikke har ret meget med passagererne at gøre.

De interne passagerer på Vejle-Struer får godt nok lidt bedre regularitet end nu, men hele 16 %/1200 passagerer dagligt fortsætter mod syd og øst fra Vejle, og skal altså skifte. Oplægget skriver, at det ikke vil give længere rejsetider end nu, men hvis man skal undgå, at forsinkelser på hovedbanenettet breder sig til strækningen, så betyder det, at regionaltogene skal køre fra forsinkede tog i Vejle, og med korte skiftetider vil det ske ret ofte. Hvor mange gange skal en passager opleve at se røven af regionaltoget i Vejle og en følgende ekstra times ventetid, før det ikke længere er en togpassager?

(I øvrigt er der et næsten tilsvarende antal som fortsætter ad Thybanen i den anden ende, mens skift til andre retninger er temmelig få)

Det næste er så, at det også tyder på temmelig mange passagerer, der rejser langt. Det fremhæves i notatet, at regionaltogsmateriel er væsentligt billigere at køre med og at fjerntogsmateriellet alligevel ikke kan udnytte sin højere topfart på banen. Men ikke et ord om den væsentligt højere komfort. Og ikke et ord om effekter af det på antallet af fjerntogsrejsende.

Det er rigtigt, at efter Vejle-Struer er pillet ud af togfondens første ombæring, så kommer man til at mangle dieselfjerntogsmateriel, der kan køre direkte. Men det gør man altså ikke fra 2020. Igen er det ren udbudslogik at sløjfe de populære gennemkørende tog før det er nødvendigt/IC3+4 skal på pension. ("det er ikke hensigtsmæssigt at skifte midt i en udbudsperiode")

Jeg er ikke ideologisk hverken for eller imod udbud, men det her er altså et af de eksempler, hvor udbuddet har taget magten fra fornuften.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Claus Madsen, 26/11 2016, 11:36 (2701 dage siden) @ Niels Bak

Jeg er enig i mange af de ting du skriver. Ministeriet har blot tænkt over hvordan får vi det bedste (billigste/mest enkelte) udbud: rene snit og få materieltyper.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af P.Jensen, 27/11 2016, 21:41 (2700 dage siden) @ Niels Bak

Håber ikke at jyderne får svenske tilstande.

Jeg kører relativt ofte fra Lund til Katrineholm med skift i Linköping.

Sidste gang var der signalproblemer i Häsleholm, hvorfor X2000 toget blev ca 15 minutter forsinket. En forsinkelse som ikke rigtigt blev indhentet.

I Nässjö er der forbindelse til Jönköping, men det blev meddelt at forventet ankomst til Nässjö vile være samme tid som afgang for toget mod Jönköping så man kunne ikke garantere forbindelse. Den ventede dog 1-2 minutter og rejsende nåede lige netop tilslutning.

På vej tilbage - mener det var i Alvesta - igen 10-15 minutter forsinket og forventet ny ankomsttid var samme tid som afgang mod Kalmar. Toget holdt på den anden side af perronen og satte i gang i præcist samme sekund X2000 toget åbnede dørene - ventetid om aftenen var over 1 time til næste forbindelse.

Men det er vel det man kunne komme til at risikere i Vejle og Herning???

I øvrigt regner jeg altid med forsinkelse, da 1 ud af 3 gange i 2016 har jeg ikke nået forbindelsen i Linköping.............

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Poul Andersen, 27/11 2016, 22:38 (2700 dage siden) @ P.Jensen

Sådanne tilstande har jyderne da haft længe, idet ARRIVA er eksperter i at afgå i samme øjeblik et forsinket IC tog ankommer til f.eks. Bramming eller Esbjerg.

Mvh.
Poul.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Bumle, 27/11 2016, 23:41 (2700 dage siden) @ Poul Andersen

Er også sket i Århus at Arriva kører først ud af Århus mod Skanderborg, så kan Lyn og IC togene kører bagefter og vente på at Arriva-toget holder ved alle stationerne inden Skanderborg.

Er også sket i Struer at IC-togene er forsinket i ankomst, så er Arriva-toget til Thisted kørt. Har selv set og hørt at folk har løbet hen til toget og haft øjenkontakt med føren, men dørene bliver bare lukket og toget kører.

Hvilket nok også kommer til at ske i Vejle, for bonussen er jo vigtigere end at afvente forsinket tog fra andre operatører. Ved godt at banen op fra Vejle op til Struer er enkeltsporet og det vil selvfølgelig gå ud over modkørende tog. Da man jo heller ikke vil udbygge banerne med dobbeltspor.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af andersj, Aalborg, 28/11 2016, 00:18 (2700 dage siden) @ Bumle

Er også sket i Århus at Arriva kører først ud af Århus mod Skanderborg, så kan Lyn og IC togene kører bagefter og vente på at Arriva-toget holder ved alle stationerne inden Skanderborg.

Jeg prøvede for nyligt at være med et lyntog der var ca. 5 minutter forsinket ud af Randers og alligevel blev Arriva sendt ud af Langå lige før vores tog. Det gjorde så at lyntoget blev 15 minutter forsinket ud af Aarhus fordi vi måtte snegle os frem med 120 km/t og vente pænt ved Hadsten og Hinnerup. Fremragende disponering.

--
Mvh Anders

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Georg Schmidt, 30/11 2016, 00:25 (2698 dage siden) @ andersj

Jeg tror såmænd ikke du skal gå efter manden i Langå, og den med lynet efter sporvognen kender jeg udmærket. Havde der stået DSB på Lint'en var den helt sikkert blevet holdt tilbage til efter lynet, og de havde begge været næsten rettidige ved ankomsten til Aarhus. Det er tankevækkende at et papir kan få (tvinge) selv erfarne trafikfolk til at udføre klamphugger arbejde, men hvad skal man gøre når man fratages det bedste stykke værktøj i kassen, og ikke kan få lov at udføre det man har lært. Nogle bander og andre siger, at sådan er det bare, men det giver jo arbejde til en hel koloni af rejsetidsgarantiforsikringsfolk eller hvad man nu har hittet på for at få vandet til at løbe opad eller ophæve naturkræfterne. Der er jo ingen der kan garantere noget ved en togrejse, der kan jo opstå tusind ting.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Østjyden, 28/11 2016, 00:22 (2700 dage siden) @ Bumle

Er også sket i Århus at Arriva kører først ud af Århus mod Skanderborg, så kan Lyn og IC togene kører bagefter og vente på at Arriva-toget holder ved alle stationerne inden Skanderborg.


Alle stationerne inden Skanderborg = Viby J og Hørning, det er da vist "kun" to stationer, ikke?
Mon ikke der står et eller andet i ARRIVA´s kontrakt om, at de har forkørselsret? :-( :-(

M v h
Peter

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Jens Hansen, 28/11 2016, 06:29 (2699 dage siden) @ Østjyden

Problemet er vel ikke at Arriva kører til tiden, men at DSB ikke gør det.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Ulrik D, 28/11 2016, 08:00 (2699 dage siden) @ Jens Hansen

Når Lyn og IC kører Kh-Ar og ankommer forsinket, er det 9 af 10 gange pga uheldig (satset) disponering eller signalfejl. :-(
Ret skal være ret - Der forekommer også materielfejl....:-D

--
Mvh Ulrik D
Kører både med små og store tog...

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Frank Poulsen, 28/11 2016, 08:16 (2699 dage siden) @ Ulrik D

Jeg synes at have hørt noget der hedder "Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt".

Men måske man skulle gøre op med den sætning og prøve at gribe det anderledes an... Men uden at vide det, så kan det jo være svært at have det præcise overblik ude i især de små kommandoposter, som eksempelvis Langå. De har et tog, men ikke et andet... Skal man så vente eller sende det afsted? Ja, så er vi jo tilbage ved den med "Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt"...

Jeg synes at have hørt en gang, at de i Langå jo ikke har noget grafisk overblik over hvor togene er, husk på det jo er et gammelt mekanisk anlæg...

Så mon ikke det nye signalprogram også giver bedre muligheder for bedre disponeringer... Når man ser det hele på en mere samlet måde.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af andersj, Aalborg, 28/11 2016, 22:02 (2699 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg synes at have hørt noget der hedder "Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt".

Men måske man skulle gøre op med den sætning og prøve at gribe det anderledes an... Men uden at vide det, så kan det jo være svært at have det præcise overblik ude i især de små kommandoposter, som eksempelvis Langå. De har et tog, men ikke et andet... Skal man så vente eller sende det afsted? Ja, så er vi jo tilbage ved den med "Et rettidigt tog har retten til at forblive rettidigt"...

Jeg synes at have hørt en gang, at de i Langå jo ikke har noget grafisk overblik over hvor togene er, husk på det jo er et gammelt mekanisk anlæg...

Så mon ikke det nye signalprogram også giver bedre muligheder for bedre disponeringer... Når man ser det hele på en mere samlet måde.

Alle kommandoposter har adgang til den detaljerede udgave af Landets Puls hvor i hvert fald alle Arriva og DSB tog fremgår på baggrund af GPS signal.

Dog har Langå sandsynligvis intet at skulle have sagt i forhold til disponeringen ved uregelmæssigheder, det er noget FC Aarhus styrer og Kmp Langå skal bare parere ordre.

--
Mvh Anders

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Svend, 28/11 2016, 22:27 (2699 dage siden) @ andersj

Dog har Langå sandsynligvis intet at skulle have sagt i forhold til disponeringen ved uregelmæssigheder, det er noget FC Aarhus styrer og Kmp Langå skal bare parere ordre.

.
Mener du ikke Driftscenter Danmark?

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af andersj, Aalborg, 28/11 2016, 23:46 (2699 dage siden) @ Svend

Dog har Langå sandsynligvis intet at skulle have sagt i forhold til disponeringen ved uregelmæssigheder, det er noget FC Aarhus styrer og Kmp Langå skal bare parere ordre.

.
Mener du ikke Driftscenter Danmark?

Jo, troede faktisk at Arriva havde deres eget. Men jeg ved dog ikke hvor meget DCDK bestemmer i forhold til mindre forsinkelser og mindre driftsændringer (fx. Arriva kører før DSB, eller forlægning af krydsning)

Dog vil det stadig være FC Aarhus der modtager info fra DCDK og giver "ordren" til Langå. Jeg kan fra flere af mine utallige besøg i Kmp Hjørring huske at hvis der skulle forlægges en krydsning til Vrå eller Sindal var det FC Aalborg der ringede og sagde det, det var ikke noget der kunne besluttes i Hjørring. FC Aalborg/FC Hjørring skal også frigive strækningerne før det overhovedet er fysisk muligt at stille udkørsel fra Hjørring til hhv. Vrå, Sindal og Tornby.

--
Mvh Anders

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Svend, 28/11 2016, 23:52 (2699 dage siden) @ andersj

Dog vil det stadig være FC Aarhus der modtager info fra DCDK og giver "ordren" til Langå. Jeg kan fra flere af mine utallige besøg i Kmp Hjørring huske at hvis der skulle forlægges en krydsning til Vrå eller Sindal var det FC Aalborg der ringede og sagde det, det var ikke noget der kunne besluttes i Hjørring. FC Aalborg/FC Hjørring skal også frigive strækningerne før det overhovedet er fysisk muligt at stille udkørsel fra Hjørring til hhv. Vrå, Sindal og Tornby.

.
Nu ligger Langå jo som en "ø" midt i Aarhus fjernstyringsområde, så det er jo klart at de har en vis indflydelse på, hvordan trafikken skal afvikles.
Det samme gælder for Hjørring mht Aalborgs fjernstyringsområde.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Jimmy, 29/11 2016, 12:13 (2698 dage siden) @ andersj

Det sker da at FC/KMP i Herning holder Arrivas tog tilbage så de kan afvente evt. Forsinket IC/RE tog fra Struer henholdvis Fredericia.

Ankom selv til Struer forleden aften med IC-tog der havde forbindelse til sidste afgang mod Thisted. KMP her i Struer kaldte op og sagde de godt måtte holde toget tilbage mod Thisted når det er sidste forbindelse.

Men hvorfor er togene så tit forsinket især fra Sjælland mod Jylland, her i Struer har vi en meget høj rettighed men lige så snart man ankommet til Holstebro, så kommer forsinkelse syd fra. Spørger man om årsagen er svaret tit det er forsinket over fra København.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Fwronah, 29/11 2016, 15:18 (2698 dage siden) @ Jimmy

Arrivas tog er hovedsageligt de eneste tog på Skanderborg-Skjern og Esbjerg-Struer, mens DSB's tog kører på strækninger, hvor der kører mange forskellige tog med forskellige standsningsmønstre og læg dertil også godstogene. Det er derfor "nemmere" for Arriva at køre rettidigt på deres strækninger, eftersom der ikke er andre tog at tage hensyn til.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af jaer, 29/11 2016, 16:22 (2698 dage siden) @ Fwronah

Arrivas tog er hovedsageligt de eneste tog på Skanderborg-Skjern og Esbjerg-Struer, mens DSB's tog kører på strækninger, hvor der kører mange forskellige tog med forskellige standsningsmønstre og læg dertil også godstogene. Det er derfor "nemmere" for Arriva at køre rettidigt på deres strækninger, eftersom der ikke er andre tog at tage hensyn til.

Men Arrivas strækninger er så primært enkeltsporet, hvor DSBs (og godsoperatørernes) er dobbeltsporede og med linjeblok, så det udligner vel hurtigt forskellen?

/Jan

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Niels Bak, 29/11 2016, 18:22 (2698 dage siden) @ jaer

Det handler formentlig blandt andet om, at der er et par strækninger på hovedbanen, der er meget hårdt belastet. Banen over Vestfyn er belastet over det anbefalede max fra UIC, og banen fra Høje Tåstrup til København H er regulært overbelastet. Se fra seneste netredegørelse.

Dermed bliver strækningerne meget følsomme over for forsinkelser. Overbelastningerne bliver ikke lettere af, at der er betydelig godstraffik, som af og til ankommer alt andet end rettidigt til landet, og derefter skal passes ind i resten af trafikken.

Og så er der nok også bare den faktor, at jo længere løb, jo større er risikoen for en eller anden forsinkelse undervejs, som så har det med at vokse, hvis først toget er ude af kanal.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Gæst1, 30/11 2016, 12:47 (2697 dage siden) @ Niels Bak

Det handler formentlig blandt andet om, at der er et par strækninger på hovedbanen, der er meget hårdt belastet. Banen over Vestfyn er belastet over det anbefalede max fra UIC, og banen fra Høje Tåstrup til København H er regulært overbelastet. Se fra seneste netredegørelse.

Dermed bliver strækningerne meget følsomme over for forsinkelser. Overbelastningerne bliver ikke lettere af, at der er betydelig godstraffik, som af og til ankommer alt andet end rettidigt til landet, og derefter skal passes ind i resten af trafikken.

Og så er der nok også bare den faktor, at jo længere løb, jo større er risikoen for en eller anden forsinkelse undervejs, som så har det med at vokse, hvis først toget er ude af kanal.

...og så spiller det jo nok også ind, at DSBs K16 køreplan er meget stram i forhold til materiellet - og at materiellets performance generelt (alle litra) er faldet med 40-50% på et år.

Kommende udbud af Midt- og Vestjylland m. v.

af Svend, 28/11 2016, 09:53 (2699 dage siden) @ Ulrik D

Når Lyn og IC kører Kh-Ar og ankommer forsinket, er det 9 af 10 gange pga uheldig (satset) disponering eller signalfejl. :-(

.
Kilde?

Minister kommentar

af shipmik, 28/11 2016, 17:09 (2699 dage siden) @ Svend

Den nu tidligere transportminister har idag denne kommentar i dagbladet Ringkøbing-Skjern. Der kun at sige: Øh..


Udbud stopper ikke direkte tog mellem Struer og København

Hans Christian Schmidt (V), Transport- og bygningsminister

Det er nødvendigt at afklare nogle misforståelser, der er opstået blandt lokale politikere om regeringens planer for udbud af togdriften på strækningen mellem Struer og Vejle. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at regeringens planer om at udbyde Vejle-Struer absolut intet har at gøre med, at der i fremtiden ikke vil være direkte tog mellem Struer og København.

Når der i fremtiden ikke vil være direkte tog, skyldes det alene det faktum, at der ikke er penge nok i Togfonden til at elektrificere strækningen mellem Vejle og Struer, hvilket Togfondspartierne (S, RV, SF, Ø og DF) også har anerkendt. Og når DSB skal til at køre med elektriske tog på hovedbanerne, vil der ikke være dieseltog til rådighed til at betjene fjerntogstrafikken, fordi de gamle diesel-IC3-tog bliver udrangeret.

Derfor vil passagerer, der rejser fra Struer til København i fremtiden skulle skifte fra et regionalt diesel-tog til et el-tog i Vejle, fordi togdriften resten af vejen til København vil være eldreven. Det er et faktum, vi bliver nødt til at tage bestik af, for det vil ske uanset, om det er DSB eller en anden operatør, der har ansvaret for togdriften på strækningen.

Her kan man så vælge ikke at gøre noget og lade DSB fortsætte med at køre togene mellem Struer og Vejle og håbe på det bedste. Men jeg mener, det vil være det rigtige i god tid at undersøge, om man ikke kan finde en bedre løsning ved at lade strækningen fra Vejle til Struer indgå i et kommende genudbud.

Der er nemlig rigtig gode erfaringer med den udbudte trafik i Midt- og Vestjylland, som Arriva driver i dag. Der er høj punktlighed og stor kundetilfredshed på alle deres strækninger. Det synes jeg, vi skal bygge videre på.

For jeg er sikker på, at det for de togrejsende er underordnet, om det er DSB, Arriva eller en helt tredje operatørs logo, der står på siden af toget, når vi er på farten. Det afgørende er, at der er tog at køre i, og at vi kommer frem til tiden.

Ved at tage Vejle-Struer med i et samlet genudbud af de midt-og vestjyske jernbaner kan vi skabe et mere enkelt driftskoncept. Og det vil formentlig betyde bedre punktlighed – altså flere tog til tiden og færre aflyste togafgange mv. Samtidig vil vi kunne sikre en bedre betjening af det kommende sygehus ved Gødstrup, hvis vi tager Vejle-Struer med i genudbuddet.

Der er altså to muligheder. Enten kan vi lade stå til, samtidig med at vi håber på, at problemerne går væk. Eller også kan vi undersøge, om passagererne ikke vil kunne få gavn af, at strækningen indgår i et genudbud, som vi har gode erfaringer med.


Sakset af Bent Mikkelsen

Minister kommentar

af UTJ, 29/11 2016, 05:47 (2699 dage siden) @ shipmik

Den nu tidligere transportminister har idag denne kommentar i dagbladet Ringkøbing-Skjern. Der kun at sige: Øh..

Der er da egentlig ikke meget "øh" over svaret. Egentlig forbløffende ærligt og lige ud af posen. Det eneste man eventuelt burde kræve fra Midt- og Vestjylland er vel at en kommende operatør må og kan køre til Odense og muligvis videre østpå, hvis det er fornuftigt.

--
ئۇلغىك

Minister kommentar

af Jens Hansen, 30/11 2016, 06:48 (2697 dage siden) @ UTJ

Så vidt jeg husker har operatører, også Arriva i dag, ret til at køre fri trafik, altså hvor de ikke får tilskud, alt det de vil. At ingen gør det, skyldes jo nok at der ikke er passagerer til det.

Noget andet er så at f.eks. Arrivas Lint videre til Odense, vil være som et hund i et spil kegler. DSB bruger ikke deres Desiro på Vewtfyn, fordi disse togsæt simpelthen ikke kan følge med køreplanen. DSB bruger IC4, IC3 og IR4.

Minister kommentar

af Niels Bak, 30/11 2016, 08:00 (2697 dage siden) @ Jens Hansen

Ja, de eneste, der har forsøgt det har mig bekendt været SJ's kortlivede forsøg med at forlænge x2000 til Odense. De kunne ikke tjene penge på det og det er der åbenbart heller ikke andre, der mener de kan.

Det er nok også tvivlsomt om Arriva kunne få en kanal til et Lint over Vestfyn, selv hvis de ville. Strækningen er meget hårdt belastet, og man kunne godt tænke sig at en kørsel med materiel, der ville optage uforholdsmæssigt meget kapacitet ville blive afvist. Af samme grund er præcis den strækning jo heller ikke med i det nye udbud - der er flere gener en fordele ved at koble den sammen med de øvrige, især fordi den kræver andet og hurtigere materiel.

Avatar

Minister kommentar - Vestfyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 30/11 2016, 08:19 (2697 dage siden) @ Niels Bak

Af samme grund er præcis den strækning jo heller ikke med i det nye udbud - der er flere gener en fordele ved at koble den sammen med de øvrige, især fordi den kræver andet og hurtigere materiel


Og af samme grund bliver der næppe nogensinde tale om direkte tog Billund-Vejle-Odense.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Minister kommentar - Vestfyn

af Gæst1, 30/11 2016, 12:39 (2697 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Og af samme grund bliver der næppe nogensinde tale om direkte tog Billund-Vejle-Odense.

Københavns Lufthavn, Kastrup har flere gange fortalt, at de henter rejsende så langt vest på som Middelfart, så behovet Odense - Billund er nok ikke så stort, hvis flyudvalget fra Kastrup er bedre

Minister kommentar

af Gæst1, 30/11 2016, 12:45 (2697 dage siden) @ Niels Bak

Ja, de eneste, der har forsøgt det har mig bekendt været SJ's kortlivede forsøg med at forlænge x2000 til Odense. De kunne ikke tjene penge på det og det er der åbenbart heller ikke andre, der mener de kan.

Det handler så ikke om passagergrundlaget, men om afgiftsstrukturen og ejerskaberne...Afgiften på Storebælt er baseret på, at DSB alligevel får pengene fra Staten, og DSB har stadig mange monopoler - eksempelvis på data til Rejseplanen, salg af billetter osv osv. Der er derfor ikke rigtig nogen, der prøver sig ud i fri trafik i Danmark. "Rammebetingelserne" er simpelthen ikke på plads.

Minister kommentar

af OD, Od ⌂, 30/11 2016, 08:20 (2697 dage siden) @ Jens Hansen


Noget andet er så at f.eks. Arrivas Lint videre til Odense, vil være som et hund i et spil kegler. DSB bruger ikke deres Desiro på Vewtfyn, fordi disse togsæt simpelthen ikke kan følge med køreplanen. DSB bruger IC4, IC3 og IR4.


Det er noget sludder. Så sent som i går kørte der MQ på Vestfyn. Indtil flere førere har fortalt, at det faktisk er nemmere at holde på køreplanen på Vestfyn med ny MQ end MG, men det tager jo heller ikke 36 minutter at udveksle passagerer i en MQ.

Minister kommentar

af Niels Bak, 30/11 2016, 09:01 (2697 dage siden) @ OD, Od

Sandheden er vel snarere, at som det er nu, så har man to dårlige løsninger at vælge imellem.

Den fremtidige plan er givet, at det skal køres af en eller anden variant af det elektriske tog, som skal overtage intercitydriften. Så skulle både hastighed, acceleration og forhåbentlig også passagerudveksling være i orden.

Avatar

Regeringen vil af med DSB

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2016, 17:31 (2699 dage siden) @ Jens V

Regeringen vil af med DSB (JydskeVestkysten)


Hvis jeg husker rigtigt, har DSB for lang tid siden besluttet sig for ikke at ville byde?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Regeringen vil af med DSB

af Gæst1, 28/11 2016, 20:34 (2699 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Både og...
DSBs bestyrelse har meldt ud, at DSB ikke vil byde i en fremtid, hvor DSB så skulle blive udbudsmyndighed.
Det er dog ikke sikkert at den fremtidsversion går i opfyldelse, ligesom DSBs bestyrelse, jo bare kan beslutte at byde alligevel.

Regeringen vil af med DSB

af UTJ, 29/11 2016, 04:59 (2699 dage siden) @ Gæst1

Både og...
DSBs bestyrelse har meldt ud, at DSB ikke vil byde i en fremtid, hvor DSB så skulle blive udbudsmyndighed.
Det er dog ikke sikkert at den fremtidsversion går i opfyldelse, ligesom DSBs bestyrelse, jo bare kan beslutte at byde alligevel.

Jo. Men strengt taget er det jo kun bogstavkombinationen "DSB" som er hellig for visse partier. Det gælder bare om at finde en trylleformular. Egentlig burde det jo være Bananamarken som var "DSB" for der er ikke meget "baner" over DSB, som jo er et ejendomsselskab under afvikling, plus togaktiviteten som mestendels bliver opretholdt af hensyn til en portefølje af togmateriel der formentlig regnskabsmæssigt er for højt værdisat.

--
ئۇلغىك

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak