Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2012, 19:00 (4268 dage siden)

Jeg sidder og ser programmet "Østersøen rundt - set fra oven" på DR2.

Der vises et spøjst indslag fra Elblag, hvor en lang kanal over visse delstræk er erstattet af vogne, der via wiretræk flytter "jernbanevogne" læsset med kanalens fartøjer.

Jeg har aldrig set noget lignende (findes sandsynligvis mange andre steder - jeg har bare aldrig set det før). Ren Anders And - i ordets positive betydning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Kilde: http://imagerover.photoshelter.com/image/I0000YmE0rIOFeG8

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af UTJ, 17/8 2012, 19:49 (4268 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg sidder og ser programmet "Østersøen rundt - set fra oven" på DR2.

Der vises et spøjst indslag fra Elblag, hvor en lang kanal over visse delstræk er erstattet af vogne, der via wiretræk flytter "jernbanevogne" læsset med kanalens fartøjer.

Jeg har aldrig set noget lignende (findes sandsynligvis mange andre steder - jeg har bare aldrig set det før). Ren Anders And - i ordets positive betydning.

Det er jo bare det omvendte af hvad vi normalt kalder en jernbanefærge. Mon ikke alle konstellationer findes:

Tog på bil (vognbjørn)
Båd på bil
Bil på båd (færge)
Båd på tog (dit eksempel)
Tog på båd (jernbanefærge)
Bil på tog (autotog, fx til Sild)

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/8 2012, 21:12 (4268 dage siden) @ UTJ

Almindeligt i England for at fremskynde transporterne i forhold til op til 8 sluser.
Jeg har set resterne af et sådant anlæg ved Foxton Locks. Det er bare at google på det.
Og i Sverige var der planer i Boden-området, (den såkaldte engelske kanal), men projektet blev overhalet ved bygningen af jernbanen Boden - Kiruna.
Og herhjemme var der transport over land ved Fiskebæk (Furesøen). Er beskrevet i bogen om Bådfarten på Lyngby -, Bagsværd - og Furesøen.
Det var bare et par eksempler godt nok på noget der ikke er i brug mere, men jeg kan erindre der tidligere har været noget på TV derom om inclines i brug i bl.a. Tyskland.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Avatar

Elblag i Polen & Fiskebæk i Danmark

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 18/8 2012, 07:38 (4268 dage siden) @ XAL Olesen

Helt tilbage til vikingerne kunne vi det der. Da det var en- og førstegangs forteelser var der så ikke lige skinner, så de brugte ruller, men princippet det samme.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Elblag i Polen & Fiskebæk i Danmark

af UTJ, 18/8 2012, 11:30 (4267 dage siden) @ XAL Olesen

www.google.dk kan man finde lidt beskrivelser af Bådfartens "Svanen" der far 1896 og nogle år frem tog turen fra Furesø til Farum Sø på skinner. Her er et billede af Svanen:

http://www.farumlokalhistoriskeforening.dk/Post/Post12.jpg

[image]

Men her er vi jo henne i en kategori, hvor der egentlig er tale om et jernbanekøretøj. Gad vide hvordan tilsynsmyndighederne nutildags ville håndtere denne sag!

Avatar

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/8 2012, 16:16 (4266 dage siden) @ UTJ

Mon ikke alle konstellationer findes:

Tog på bil (vognbjørn)
Båd på bil
Bil på båd (færge)
Båd på tog (dit eksempel)
Tog på båd (jernbanefærge)
Bil på tog (autotog, fx til Sild)

Vi mangler konstellationerne

Fly på tog (ses her)
Tog på fly (kan nogen finde et sådan;-)?)

Tog på elefant (se Jernbanen 1977, nr. 5, side 126)
Elefant på tog (ses her)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/8 2012, 02:24 (4266 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke alle konstellationer findes:

Tog på bil (vognbjørn)
Båd på bil
Bil på båd (færge)
Båd på tog (dit eksempel)
Tog på båd (jernbanefærge)
Bil på tog (autotog, fx til Sild)


Vi mangler konstellationerne

Fly på tog (ses her)
Tog på fly (kan nogen finde et sådan;-)?)

Tog på elefant (se Jernbanen 1977, nr. 5, side 126)
Elefant på tog (ses her)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Kan en EMD ombord på et Antonov 124 gå an?
http://www.ruslanint.com/files/pages/28/main/Diesel%20loco.jpg
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4570042/

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Elefant i tog

af Casper @, 24/8 2012, 10:21 (4261 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tog på elefant (se Jernbanen 1977, nr. 5, side 126)
Elefant på tog (ses her)

Elefant i svævetog:
http://www.google.com/search?q=elephant+schwebebahn&tbm=isch
Det skete i 1950 da et cirkus ville lave PR ved at tage svævebanen i Wuppertal. Elefanten blev forskrækket og hoppede ud.

Hest i tog: en mand tog S-toget fra Hillerød til Birkerød med sin hest. Det var et 4. gen. S-tog, så det er sket inden for de sidste 10-15 år. Desværre kan jeg ikke finde omtale på nettet.

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af Bendix Riis, 18/8 2012, 10:22 (4267 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det findes andre steder. Se link, som indeholder links til andre slæbesteder.

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af A. Nissen, 18/8 2012, 15:31 (4267 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ja, det ser spændende ud.
Der findes et meget interessant og moderne anlæg i Belgien. Her sejles store flodskibe ind i et kæmpe, trapezformet "badekar" på 256 jernbanehjul. Derefter trækkes det nu lukkede "badekar" op ad en ca. 400 meter lang skinneslidske for at sætte skibet "i land" i en kanal, der er bygget på høje pæle over en distance på flere hundrede meter. Stedet hedder Ronquiere - og ligger ca. 15 KM nord for byen Mons. Værd at se.:-) :-)

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af Holger Sørensen, Hedehusene, 18/8 2012, 16:05 (4267 dage siden) @ A. Nissen

Det er bare at google det, så er der en lille film (og henvisninger til andre film om tilsvarende emner).

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Elblag i Polen - skinnetransport af både over land

af Steff, 18/8 2012, 15:41 (4267 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go ´eftermiddag til alle!

Dette indlæg er ikke vedr. de mangesidede skinnefartøjer, der findes i områderne i det tidligere Østpreussen. Det er faktisk mere en opfordring til at besøge de omtalte områder, FØR der sker de helt store ændringer. Altså de skinnebårne færger, små jernbaner, kanaler og sluser.
Området i det tidligere Østpreussen var (og er nu for den polske befolkning) et ferieområde, der alt i alt er nogenlunde at sammenligne med ”Silkeborg/Skanderborg/Ry sø område x 1000”. Området er også kendt under navnet Mazurien (gammelt germansk folk). I den tyske tid helt op til den 2. verdenskrig, var området landbrugs- og ferieområdet, hvis man ikke lige havde mulighed for at tage til et Østersøbad.
Det er kendetegnet ved et meget kuperet landskab med hundredevis af søer, store skove, kanaler, store træbevoksede højdedrag og gamle ridderborge.
Det er som pludselig at komme ind i en tidslomme, hvor man tit får den opfattelse, at være sendt tilbage i tiden til før 1945. Landsbyerne ligner jo ikke de polske, men kunne – bortset fra byggestilen – være danske i deres form. Byerne er typisk i tysk byggestil (det der ikke blev ødelagt af Russerne). Masser af jernbaner, de fleste nu nedlagte, men sporene er der mange steder, vandkraner, telegrafpæle med ledninger, store remiser, armsignaler og stationsbygninger findes pludselig i et skovområde i forbindelse med kæmpestore kaserneområder, der ikke er bygget af polakkerne. Mange af dem forladte, nogle stadig i brug.
Vejnettet er masser af steder som før krigen med den specielle brolægning man også fandt herhjemme på landevejene.
Området OSER af historie (se anden tråd), men blot, de tyske ridderordneres borge, det 3. riges krigshovedkvarter (Ulveskansen), Hærens KÆMPESTORE krigshovedkvarter ved ”Mauerwald” (bunkers intakte, al indvendigt kørt mod øst).
Rejsemæssigt tage bilen til Sverige og færgen til Gdansk, køre op til Mazurien på en time. Indkvartering efter danske forhold BILLIGT og godt. Man kan dog også vælge den lange tur gennem Tyskland og op. (EU betaler jo tilsyneladende hele skidtet jf. beskiltningen, så vejene er for det meste rimeligt OK).
[image]
Vedhæftet et kort med BÅDE den tyske og polske benævnelse. Det ER nødvendigt at kunne de tyske benævnelser, hvis man ønsker at finde mere på nettet. Bl.a. køreplaner.
Det eneste negative. En fugtig forsommer og der er milliarder af myg, hvilket også blev bemærket af en vis rigskansler, da han første gang besøgte sit nye hovedkvarter. ”Går ud fra at man har erhvervet dette område billigt, da det åbenbart er det myggerigeste man kunne finde”.
God tur!

--
Steffen Dresler

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie. Pris 380 kr.

Læs mere
DSB MX1021
Bogen om DSB litra E
Bogen om DSB litra E

I 2006 udgav Steffen Dresler bogen ´DSB litra E svensk- og danskbyggede eksprestogslokomotiver´. Med forfatterens velvilje er bogen digitaliseret og forsynet med en ekstra tegning. Her er hele historien om de smukke E-maskiner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak