Ny minister klar til at udskyde Femern-beslutning (Generelt)
Problemet er processen i Tyskland, som desværre ikke er færdig, så man kan få en tidsplan som holder.
Den nuværende regering ønsker ikke at presse på overfor tyskerne for at få det til at gå hurtigere, det passer dem fint at tyskerne trækker sagen i langdrag.
.... Her så jeg gerne, at vi dansk side prøver at presse tyskerne til at som minimum forberede strækningen til 200 km/t, eller helst bygge den til det. Men det tvivler jeg på at regeringen tør; man har stadig en vis frygt for den store sydlige nabo ....
Jeg har set et sted, da man får bygger til det til 200 km/t, men får det godkendes til 160 km/t for at få det igennem. Og det er vigtig nu og her. Processen er allerede del problemfyldt - så man skal ikke blande sig i proces mere end højst nødvendig.
Okay, det havde jeg så ikke lige set. Men rart at se at Tyskerne så er fremsynede, så det på sigt bliver muligt at køre mellem 200 (Ringsted - Lübeck) og 250 km/t (København- Ringsted, og Lübeck - hhv. Berlin og Hamburg) fra København til Berlin og Hamburg.
Det vil da give en ganske hurtig forbindelse, omend jeg ikke lige tør gisne om en fremtidig EC (EuroCity) forbindelse med højhastighedstog mellem København og Berlin hhv. Hamburg vil kunne konkurrere med flyforbindelser. Godt flyver de fleste rutefly med omkring 700 - 900 km., men til gengæld ligger lufthavne ved de store byer ofte flere kilometer uden for byerne; det resulterer ofte i at højhastighedstog har udkonkurreret visse flyruter. I runde tal er der ca. 350 km. København H. - Hamburg Hbf. (via København - Ringsted) og ca. 680 km. København H. - Berlin Hbf. via København - Ringsted og Büchen på den tyske side.