Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

En tidl. DSB færges exit fra Storebælt

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/2 2011, 05:09 (4812 dage siden) @ Steff

Når jeg sidder om sommeren med en bajer i vandkanten på Samsø om sommeren og kigger ud over bæltet, så kan det da godt virker helt eksotisk nogle gange. Der plejer jo som regel at være nogle der er flinke nok til at sørge for lidt underholdning ude omkring Hatter Rev ;-)

Jeg ved faktisk ikke om de har prøvet at søge hos møllerens fond. Desværre synes jeg tit at det er meget småt med det offentlige engagement når det gælder at bevare en af de gamle færger, som om nogen har været synonym med skibstrafikken i de danske farvande. Bare se på "Kongen", denne var jeg dog så heldig at nå at besøge mens den stadig lå i Nyborg.
Ellers er det nærmeste vi kommer det, vist Elbjørn og Caroline S, men det er jo ikke lige pasagertrafik de har beskæftiget sig med, og de færreste "almindelige" mennesker aner i modsætning til Storebæltfærgerne næppe at carolinerne er et lige så udpræget stk dansk skibshistorie :-)

I mine øjne er storebæltfærgerne et meget vigtit punkt i vores lands historie og kultur, det var trods alt dem der forbandt landet og var så at sige en del af dets puls, tænk lidt over meget der blev egentlig blev planlagt ud fra hvornår færgerne sejlede.. Desværre vejer det ikke lige så tungt hos politikkerne, som at give tilskud til alle mulige og umulige kunstnere og museer..

Men læs i øvrigt Mogens Nørgaard Olesen bog: Over Storebælt i 1000 år. En rigtig spændende og beskrivende bog med masser af flotte billeder :-)

--
[image][image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MY1134

Jernbanebøger

Verdens bedste Ib Spang Olsen

Verdens bedste Ib Spang Olsen. Pris 180 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak