Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frihøjde på DSB-færgers nedre bildæk? (Generelt)

af Togtosse, København, 29/8 2015, 10:59 (3156 dage siden) @ Togtosse
redigeret af Togtosse, 29/8 2015, 11:10

Nå, fandt selv nogle oplysninger på http://kwmosgaard.dk/ferries/dsbfaerger.htm


Togfærger:

Korsør (1927): 5,00 m
Storebælt (1939): 5,00 m
Dronning Ingrid/Sjælland (1951): 5,00 m
Kong Frederik IX (1954): 5,00 m
Prinsesse Benedicte (1959): 4,80 m
Prins Henrik (1974) 4,70 m
Aurora of Helsingborg (1992): 5,30 m

Bilfærger:

Arveprins Knud (1963): 5,00 m
Prinsesse Elizabeth (1964): 5,00 m
Romsø (1973): 5,00 m


Altså alle med markant mere frihøjde end HALSSKOV's 3,85 m.
Hvad kan forklaringen være (hvis oplysningen er rigtig)?
Var det fordi lastbilerne i 50'erne ikke var højere?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak