Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Terror i tog (Trafikpolitik)

af gaest, 29/8 2015, 16:51 (3162 dage siden) @ BoergeOf61

Fx. metaldetektorer vil i sig selv være temmelig vidtgående i forhold til de eksisterende forhold ved de fleste internationale tog. I nogle af de første nyheder om attentatet stod, at der var 550 passagerer i toget, hvor angrebet skete. Det tilhørte Thalys, hvis mødetid er to minutter. Det bliver svært at få 550 passagerer gennem metaldetektorer på under to minutter.

Man kan heller ikke få 550 passagerer gennem sikkerhdstjek på 2 minutter. Det vil alt andet lige give væsentligt forlænget rejsetid, og den nok så diskuterede timemodel herhjemme vil være fejet af bordet en gang for alle. Desuden vi kun de allerstørste destinationer overleve.
Der vil ikke være økonomi i at have stationer under en ret betydelig størrelse i drift, hvilket kan resultere i at fjerntogsnettet herhjemme reduceres til få stationer? Ja vi kan jo se på hvilke stationer DSB synes der er økonomi i at have bemanding.
S-togsnettet og diverse letbaner kan man ligeså godt lukke helt. Skal der lægges et kvarter til hver rejse, vinder privatbilismen, cykler etc.

Og det nytter ikke blot at sikre de internationale tog. Det var et tilfælde at terroraktionen skete i et internationalt tog. Der har også været udøvet terror mod nærtrafikstog, så i den her sammenhæng er et tog et tog. Skal de sikres, skal alle sikres. Vil man dræbe en masse mennesker kan man lige så nemt gøre det i et S tog, som i et internationalt tog.

Desuden behøver en terrorist ikke at befinde sig i et tog for at udøve terror mod det. Så skal hele jernbanenettet bures effektivt inde. Det bliver så store investeringer, og samtidig forringet konkurrenceevne at det bliver jernbanens død.

Det eneste der dur er at bekæmpe ondets rod. Men der træder politikerne varsomt. Man kunne jo komme til at fornærme nogen, og så smider de om sig med bomber.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak