Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt om K16 (Generelt)

af Fysikeren, 6/9 2015, 11:17 (3148 dage siden) @ Nordexpress

Jamen så er der jo temmelig meget, du ikke får svar på, f.eks. hvorfor citroner ofte er gule.

Jeg finder, at det er meget velskrevet indlæg, der gør rede for, at man er begyndt forfra fra bunden med at konstruere en landsdækkende køreplan - for første gang i flere år er det ikke en lappeløsnings-køreplan.

Det gør f.eks. rede for, at ensartet standsningsmønster og ensartede frekvenser gør køreplanen lettere at huske ligesom en S-togskøreplan med faste minuttal. Det gør rede for, at et stort flertal af DSBs passagerer vil få en mere forståelig køreplan - og nogle få vil savne deres specialmyldretidstog. Og man gør rede for, at man forud definerer, hvilke tog, der skal udgå ved genoprettelse efter driftsforstyrrelser.

K74 reklameeffekten, at afgang fra hovedstaden i minuttal 00 signalerer et gevaldigt moderne IC-togsystem er simpelthen ikke en forudsætning for K16.

4 tog i timen i stiv køreplan i Østjylland imødekommer da udenfor enhver tvivl et behov og er et væsentligt større fremskridt end diskussionen om minuttal 00 fra KH.

Der må så være en del underliggende beregninger, man skal finde andre steder, f.eks. hvordan man beregner de skønnede fordele og vækst i passagertal - hvor usikkerheden synes meget stor.

Man kan dog studse lidt over, at man ikke i Danmark vælger symmetriminut 58. Ikke af hensyn til IC-togene, men fordi Tyskland og Schweiz bruger dette symmetriminut.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak