Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lidt om K16 (Generelt)

af IQlav, 13/9 2015, 00:44 (3148 dage siden) @ Thomas Rasmussen

Jeg skal prøve:

Når der kommer et tog fra X-by et vist antal minutter i hel, skal der gå et tog tilbage til X-by det antal minutter over hel. Minuttal 00, symmetriminuttet fungerer altså som en form for spejl. Hvis toget fra X-by kommer xx:46 (fjorten i hel), skal det køre igen xx:14 (fjorten over hel). Dette giver X-by-togsystemmet otteogtyve (to gange fjorten) minutters "vendetid". Med det mener jeg, at der skal gå otteogtyve minutter, fra et tog(sæt) kommer fra X-by, til et lignende tog(sæt) (eventuelt det samme) skal køre tilbage til X-by. Bemærk, at vendetiden aldrig kan overstige niogtyve/tredive minutter, for hvis toget fra X-by kommer xx:23 (syvogtredive minutter i), skal det køre igen xx:37, og det giver jo en de facto-vendetid på fjorten minutter – ikke på en time og fjorten minutter. Dette forudsat, at togsystemet til og fra X-by har en afgang i timen.

For at få IC-Aalborg-togenes vendetid ned fra en hel time (eller nul minutter, om man vil), har man altså sat dem til at ankomme xx:57/xx:58. Den samme vendetid kunne være skabt ved at lade dem ankomme xx:27/xx:28, men der ankommer dem fra Sønderjylland og Flensburg jo.


Tak for forsøget:-). Men det blev jeg faktisk ikke klogere af. Hvorfor kan intercitytogene fra København mod vest ikke afgå i minuttal 00?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak