Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Industri lokomotiver. Indonesien, Java (Generelt)

af Ty2 406 ⌂, 1/10 2015, 20:47 (3101 dage siden)

I de senere år er sommerferien gået til USA, for at se på tog. Men i år, 2015, skulle der noget forandring til. Så i august gik sommerferien til Indonesien og Java. For at se de resterende industri damplokomotiver, der bliver brugt på sukkerfabrikkerne derude. Jeg har haft fornøjelsen at besøge Indonesien 4 gange tidligere. Sidste gang i 2009, hvor der blev set 25-30 varme damplokomotiver.

[image]
PG9 Pangka. fyldte vogne skubbes over til fabrikken af en John Deere traktor.

[image]
PG9 Pangka. Nr14 (Moes. Bygge nr.? Bygge år ?) skyder tomme vogne på til læssekranen på læssepladsen.

På Java har der tidligere været ca. 50 sukkerfabrikker, mange er i dag lukkede. Andre er uflyttet, bl.a. til Borneo. Sukkerfabrikkerne har alle navne og et nr. Foran navn og nr. står der PG, dette betyder Pabrik Gula= Sukkerfabrik (Pabrik=Fabrik, Gula=Sukker). De fleste af fabrikkerne, har på et eller andet tidspunkt haft jernbane. Med et vidt forgrenet net rundt om fabrikken. I årene fra 1894-1971 er der leveret ca.386 damplokomotiver til sukkerfabrikkerne på Java.

[image]
PG10 Sumberharjo. Nr.6 (D&B. Bygge nr.12. Bygge år 1923) og diesel 6 (HJK. Bygge nr.4701. Bygge år ?) ved remisen.

Planlægningen af turen, blev gjort på grundlag af div. Tur rapporter, der ligger på internettet, fra sidste år. Disse fortalte at aktivitetsniveauet i 2014 med damplokomotiver, var næsten det sammen som i 2009. En uge før afrejse, begyndte de dårlige rapporter at indløbe. Den første fabrik der blev besøgt var PG 9 Pangka lidt syd for Tegal. Her var det muligt, ved selvsyn at få bekræftet, eller afkræftet de rapporter der var læst hjemmefra. Rapporterne var desværre korrekte. Damplokomotiverne og de fleste diesellokomotiver var sat i remise og de kom kun ude at køre, hvis der kom nogle turister, der ville betalte for det. De næste dage gik på de omkring liggende fabrikker PG 10 Sumberharjo og PG 11 Sragi, her var tendensen den samme.

[image]
PG38 Semboro. Nr.2 (O&K. Bygge nr.11739. Bygge år 1928) og 3 (O&K. Bygge nr.11927. Bygge år 1929) rangerer på yarden ved fabrikken.

[image]
PG40 Wringinanom. Nr.4 (KY. Bygge nr.9. Bygge år 1983) med fyldte vogne på vej tilbage til fabrikken.

Tidligere var det sådan, at når man ville besøgte en sukkerfabrik på Java. Meldte man sig i porten for at blive skrevet ind. Nogle gange måtte man en tur med på kontoret, hvor man så mod et beløb, fik tilladelse til at besøge sukkerfabrikken. Sukkerfabrikkerne på vestlig del af Java, er det stadig sådan. Når man i dag skal besøge sukkerfabrikkerne fra Madium og østpå. Må man en tur til de østlige sukkerfabrikker hovedkvarter i Surabaya, for at få en tilladelse. Her blev der lavet en tilladelse til at besøge PG 20 Purwodadi, PG 22 Kanigoro og PG 23 Pagottan ved Madium på det centrale Java. Samt til PG 38 Semboro, PG 40 Wringinanom, PG 41 Olean. og PG 44 Asembagus. Helt ude på den østlige del af Java ved byerne Jember og Situbondo.

[image]
PG41 Olean. Nr.4 (O&K. Bygge nr.5440. Bygge år 1912) på vej i marken med tomme vogne.

[image]
PG41 Olean. Okser bringer fulde vogne ud fra marken.

Enkelte sukkerfabrikker bruger stadig deres stræknings net, i et vist omfang. På de fleste fabrikker er drift mønstret sådan. At der er lavet en læsseplads tæt på fabrikken og en yard inden på fabrikken. Sukker rørene bringes fra marken og ind til læssepladsen med lastbil. Hvorefter sukkerrørene læsses over på en jernbanevogn. Som så flyttes med (damp)lokomotiv fra læssepladsen og over på yarden ved fabrikken. Flere sukkerfabrikker har indstillet driften med lokomotiver og rangeringen fra læssepladsen til fabrikken, forgår så med traktorer af type John Deere, Massey Ferguson ex. Yarden ved fabrikken bruges så, som et slags buffer lager for sukkerrør til fabrikken. Fabrikken køre i døgndrift og sukkerrørene skal behandles indenfor ca.24 timer efter de er høstet, ellers begynder de at gærer. Derfor er det ret praktisk med denne yard ved fabrikken. På nogle fabrikker kan man både losse fra lastbiler samtidig med at man losser fra jernbanevogne. Hvilke jo fremmer processen.

[image]
PG42 Asembagus. Nr.8 (O&K. Bygge nr.20185. Bygge år 1963) med lukkede godsvogne med færdig sukker på vej til havnen i Jangkar nord for fabrikken.

Nu lyder det som om, at der ikke skete noget som helst. Men sådan var det nu ikke. Da vi kom ud på de østlige fabrikker, begyndte det at ligne noget. Her var der vældig aktivitet, ikke med damp men med diesellokomotiver. På både PG38 Semboro og PG40 Wringinanom var der 7-10 forskellige diesellokomotiver i drift. De var alle travlt beskæftiget med både intern rangering og strækningskørsel. På PG38 Semboro var der yderligere 2 fireless i drift. Begge bygget af O&K. De 2 sidste fabrikker der blev besøgt på turen, var PG20 Purwodadi og PG22 Kanigoro. Begge fabrikker har stadig damplokomotiver i drift. PG20 Purwodadi er der 2stk. Nr.10 og 16 begge bygget af O&K. PG22 Kanigoro er der 1stk. Nr.6 bygget af O&K. Det er så de 3 sidste industri damplokomotiver, der er i regulær plandrift ved sukkerfabrikkerne på Java.

[image]
PG20 Purwodadi. Nr.10 (O&K. Bygge nr.4445. Bygge år 1911) og 16 (O&K. Bygge nr.4359. Bygge år 1910) på læssepladsen.

[image]
PG22 Kanigoro. Nr.6 (O&K. Bygge nr.9447. Bygge år 1921) med fulde vogne til fabrikken.

--
Hilsen Peter.
________________________________________
Besøg min side om modeltog og jernbaner.
http://rystevogn.dk/


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak