Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva kontra DSB (Generelt)

af Kleberg, 2/10 2015, 12:37 (3123 dage siden)

Hej.

Hvor meget tjener staten/samfundet egentlig på at man udlicitere jernbane trafikken. Hvor meget billigere er Arriva kontra DSB egentlig når det kommer til stykket.

Ved godt visse politikere er helt vilde med at alt jernbane-kørsel skal udliciteres, men er det ikke bare tit at staten betaler til andre statskasser i andre lande. Nu når Arriva er en del af DB, så er det vel den tyske statskasse der får penge fra den danske statskasse for at kører tog i Danmark.

Hvis man udlicitere alt jernbane-trafik her hjemme, så har politikeren vel heller ikke ret meget indflydelse på de selskaber der evt. vil komme til at kører tog her i Danmark. At den nuværende regering nok er ligeglade de tænker jo kun på at spare penge. Så vi kan sende flere penge ud af landet i stedet for.

I bund og grund er Arriva jo kun et discount selskab med nogle skrabet tog og ikke ret meget personale i togene. Men det måske det man gerne vil have discount-tog og dårlig service. Ved godt DSB også har fjernet personalet i mange tog og nedlagt stribevis af stationer/billetsalg, men det er jo også en politisk beslutning at DSB skal spare og spare og spare hele tiden.

Men DSB har dog stadig rimelige komfortable tog i forhold til Arrivas blik-tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MY1114
Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak