Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Arriva kontra DSB (Generelt)

af BoergeOf61, Randers C, 2/10 2015, 13:00 (3123 dage siden) @ Kleberg

Hvor meget tjener staten/samfundet egentlig på at man udlicitere jernbane trafikken. Hvor meget billigere er Arriva kontra DSB egentlig når det kommer til stykket.


Emnet er nok mere kompliceret.

Ved godt visse politikere er helt vilde med at alt jernbane-kørsel skal udliciteres, men er det ikke bare tit at staten betaler til andre statskasser i andre lande. Nu når Arriva er en del af DB, så er det vel den tyske statskasse der får penge fra den danske statskasse for at kører tog i Danmark.


Ja. Off-topic svarer det ganske godt til britisk statsstøtte til vindmøller, som delvist ejes af den danske stat via Dong.

Hvis man udlicitere alt jernbane-trafik her hjemme, så har politikeren vel heller ikke ret meget indflydelse på de selskaber der evt. vil komme til at kører tog her i Danmark. At den nuværende regering nok er ligeglade de tænker jo kun på at spare penge. Så vi kan sende flere penge ud af landet i stedet for.


Et spørgsmål er, om den nuværende regering er ligeglad eller gerne vil slippe for det besvær, der følger med drift af en togoperatør. Udlicitering medfører bl.a., at Transportministeriet og Folketingets transportudvalg ikke rodes ind i beslutninger om anskaffelse af nye tog el. togoperatørens økonomi. Det kan også taget meget indhold ud af debatten om statsstøtte til tog og utilfredshed med, at flyselskaber må få statsstøtte, og biler er belagt med høje afgifter.

Ved godt DSB også har fjernet personalet i mange tog og nedlagt stribevis af stationer/billetsalg, men det er jo også en politisk beslutning at DSB skal spare og spare og spare hele tiden.


På det punkt er forskellen på DSB og Arriva minimal. DSB har også afskaffet sine salgsvognene i IC- og ICLyn-togene.
DB har også mange komfortable tog og har desuden bedre service i sine fjerntog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak