Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ups, journalist Ina Clausen, TV Syd (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/10 2015, 18:15 (3127 dage siden) @ Dagens gæst

Historien, som indtil videre er en ikke-historie, dokumenterer endnu engang, at journalister er kendetegnet ved at vide meget lidt (om noget) om en helt masse. Jernbanenørder er kendetegnet ved at vide rigtig meget om meget lidt. Det samme gør sig i øvrigt gældende for akademikere: De ved også rigtig meget om et meget lille område.

Jeg har ikke læst dommen fra Byretten i Esbjerg. Dommen er sandsynligvis ikke offentlig tilgængelig og bliver kun ekstraheret og offentliggjort, hvis den er væsentlig.

Men generelt kan siges om artiklen: Journalisten angiver, at det er Banedanmark, der har eksproprieret et areal i Vejen. Det udsagn giver nul point. Det er Banedanmark der har anmodet Ekspropriationskommissionen (Kommissarius ved Statens ekspropriationer i Jylland) om at ekspropriere et areal. Og hvis der er en kommission, der går grundigt til værks, så er det den. Jeg har fulgt dens gøren og laden tilbage fra 1868. Det er Ekspropriationskommissionen og ikke Banedanmark, der har eksproprieret arealet i Vejen.

Der er blevet foretaget en besigtigelsesforretning og efterfølgende en ekspropriationsforretning.

Protokollen fra besigtigelsesforretningen 3. - 4. december 2013 kan læses her.

Protokollen fra ekspropriationsforretningen 25. - 26. marts 2015 kan jeg ikke finde. Kommissarius' hjemmeside er nok en af de dårligste hjemmesider i statsligt regi og systematikken på hjemmesiden lader meget tilbage at ønske - og så virker søgefunktionen i øvrigt overhovedet ikke.

Nå men tilbage til Vejen: Det fremgår ikke af den elendige artikel, hvad substansen drejer sig om. Er landmanden utilfreds med erstatningen (det er de ofte), er vejoverføringen bygget på et andet sted end anvist af Ekspropriationskommissionen eller noget helt tredje? Hvori består det "ulovlige"? Og hvis der endelig er bygget "det forkerte sted", hvad siger Banedanmark og Ekspropriationskommissionen så til det? Mod hvem er sagen i øvrigt anlagt: Banedanmark, Vejen Kommune eller Ekspropriationskommissionen? Og hvad siger dommen: At broen skal rives ned eller hvad?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak