Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Letbanedirektør vil lukke stationer (Generelt)

af Rasmus N., 8/10 2015, 21:10 (3116 dage siden) @ Fysikeren

Men kender vi antallet af passagerer, på de stationer han vil lukke? Typisk er argumentet jo, at springe over, gavner flere (dem som sidder i toget).


Eller at nogen kan komme hurtigt og bekvemt frem, og andre slet ikke.

Det virker underligt at en letbane der skulle være en mellemting mellem et tog og en sporvogn, ikke kan/vil betjene stationer som hidtil er blevet betjent med tog.
Det kan sagtens være at nogen stationer ikke har brug for at alle tog standser, og nogen synes det er spild af tid at standse på en station hvor _jeg_ ikke skal af, men det har feks Arriva fundet løsnnger på med REX togene.


De tre af stationerne har reelt ikke noget opland af betydning, og man ville næppe have anlagt en station de steder, hvis man byggede en ny letbane der. Passagertalene fra de tre stationer (de fire lukningstruede minus Kongsvang) er vist meget små. For Kongsvangs vedkommende er udfordringen vist også ønsket om fire afgange i timen.

Jeg indrømmer dog også blankt, at jeg er tilhænger af at lukke de mindste stationer på alle typer baner, men også at man åbner nye stationer hvor der er grundlag for det. Man bør have stationer hvor det giver mening med dagens befolkningsmønster, ikke hvor det gav mening omkring år 1900.

Man kan tydeligt se/læse, at du ikke kender noget til strækningen Odder-Aarhus, og hvor mange, der bor i Tranbjerg og Mårslet, og ligeså hvor trinbrætterne ligger.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2017

På Sporet af 2017. Pris 230 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak